تهیه کننده سینمای ایران: زن‌های سینماگر معترض به آزار جنسی را شلاق بزنید

محمدحسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده نزدیک به حکومت ایران، می‌گوید جرم این گروه از زن‌های معترض اشاعه فحشا است و به همین دلیل باید محاکمه شوند

فرح‌بخش با اشاره به اعتراض زنان سینماگر گفت اعتراض آن‌ها هدایت شده است -- منبع عکس: انصاف نیوز

محمدحسین فرح‌بخش، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینمایی، با حضور در برنامه رادیویی «سینما معیار» نسبت به آیین‌نامه پیشنهادی ۸۰۰ زن سینماگر ایرانی به خانه سینما به‌منظور مقابله با آزار و خشونت جنسی در صنعت فیلمسازی ایران، واکنش نشان داد.

فرح‌بخش در این برنامه رادیویی گفت: «این ۸۰۰ نفر به جرم اشاعه فحشا، که از خود فحشا بدتر است، باید شلاق بخورند.» به‌گفته این تهیه‌کننده نزدیک به حکومت ایران اعتراض این گروه از زن‌های سینماگر، که از آزارها و خشونت‌های جنسی موجود در روابط صنعت فیلمسازی ایران به ستوه آمده‌اند، خیانتی غیرقابل بخشش به‌حساب می‌آید.

او در بخشی از صحبت‌هایش در مورد موج اعتراض‌های شکل گرفته علیه آزارگری جنسی در سینمای ایران گفت: «از همان روز اول گفتم این جریان، جریانی هدایت شده است و پشت آن به جشنواره کن می‌رسد که خدا را شکر آن جایزه داده نشد. هرچند که این را هم بگویم که من مخالف سرسخت توقیف فیلم برادران لیلا هستم و این فیلم باید حتما اکران شود و خطایی اگر بوده افراد باید جریمه شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با انتشار بیانیه‌ای، به تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، از توقیف فیلم سینمایی «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی، خبر داد. این فیلم سینمایی از جمله فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره کن بود و نقش اول آن را نیز ترانه‌ علیدوستی ایفا می‌کند. از این جهت اشاره فرح‌بخش به حضور علیدوستی در این فیلم است.

ترانه علیدوستی جزو نخستین زنانی بود که نسبت به حضور آزارها و خشونت‌های جنسی موجود در سینمای ایران روشنگری کرد. او در ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ متن بیانیه زنان معترض به این امر را در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرد. نویسندگان این بیانیه، که در نهایت به امضای ۸۰۰ زن رسید، نوشته بودند گزارش‌هایی وجود دارد که «نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرت در سازوکار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان» استفاده می‌کند، «بی‌آنکه نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.»

این گروه از سینماگران زن در سیزدهم تیرماه ۱۴۰۱ نیز آیین‌نامه‌ای پیشنهادی به خانه سینمای ایران ارسال کردند تا بتوان بر پایه مفاد مندرج در آن از آن‌چه این گروه از زن‌های سینماگر «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» خطابش کرده‌اند، جلوگیری به عمل آید.

اظهارات اخیر فرح‌بخش نیز معطوف به آیین‌نامه مورد نظر است. او در بخش دیگری از اظهاراتش در برنامه رادیویی «سینما معیار»، که روز پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ پخش شد، گفت:«این ۸۰۰ نفر باید محاکمه شوند و ما این آیین‌نامه را قبول نداریم چون توهین به ما است و خودمان کارمان را بلدیم.»