‎زنان سینماگر دست‌‌به‌ کار شدند: خودمان به شکایت‌های آزارهای جنسی رسیدگی می‌کنیم

خانه سینما می‌خواهد خشونت‌های جنسی را در «شورای صیانت» بررسی ‌کند، اما زنان این راهکار را «ناکارآمد» می‌دانند

بیش از ۳۰۰ نفر از زنان سینماگر در بیانیه‌ای به «خشونت و باج‌گیری جنسی» در سینما اعتراض کرده‌اند- تصویر از وب‌سایت عصر سینما

آزاده صمدی، بازیگر سینما و تئاتر، از نامزدی خود، ترانه علیدوستی، نیکی کریمی، هانیه توسلی به همراه ۹ نفر دیگر از زنان دست‌اندرکار سینما برای تشکیل «مجمعی مستقل» برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما خبر داد.

این هنرمند سینما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت اعضای این هیئت پنج‌نفره با رای زنانی انتخاب می‌شوند که بیانیه اعتراضی به رواج خشونت و آزار جنسی در محیط کاری خود را امضا کرده‌اند.

 

رای‌گیری برای تشکیل کمیته‌ای مستقل، پس از آن انجام می‌شود که خانه سینما اعلام کرد رسیدگی به شکایت‌های زنان دست‌اندرکار سینما را به «شورای صیانت» می‌سپارد، اما زنان سینماگر این راهکار را رد کرده‌اند.

در پی انتشار اخبار و روایت‌هایی از خشونت جنسی در سینما، روز جمعه، ۱۲ فروردین، بیش از ۳۰۰ نفر از زنان سینماگر در بیانیه‌ای به «خشونت و باج‌گیری جنسی» در سینما اعتراض کردند و از خانه سینما خواستند برای رسیدگی به شکایت‌های زنان آزاردیده کمیته‌ای مستقل تشکیل دهد.

در بیانیه زنان سینماگر با استناد به روایت‌های زنان آزاردیده آمده بود: «برخی افراد صاحب قدرت و شهرت در سینما از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کنند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان وادار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه سینما نیز روز یکشنبه. ۱۴فروردین، در پاسخ به درخواست سینماگران زن در بیانیه‌ای هرگونه آزار و خشونت جنسی در سینما را محکوم کرد، اما درخواست زنان سینماگر برای تشکیل کمیته مستقل را فاقد «ابتکار عمل» خواند و اعلام کرد رسیدگی به شکایت‌های مربوط به خشونت‌های جنسی و رفتاری را به «شورای صیانت» می‌سپارد.

بر اساس بیانیه خانه سینما، در شورای صیانت، افراد معتمد جامعه سینمایی، نماینده وزارت ارشاد و یک حقوقدان حضور دارند و درصورت لزوم، شکایت‌های زنان را به محاکم قضایی ارجاع می‌دهند.

یک روز پس از انتشار بیانیه خانه سینما، زنان سینماگر ایران در بیانیه‌ دیگری با تکرار درخواست خود برای تشکیل کمیته‌ای مستقل از خانه سینما تاکید کردند: «این نهاد باید از وابستگی با روابط قدرت موجود در فضای سینما دور باشد، تمامی اعضای آن در حوزه خشونت جنسی آموزش موثر دیده باشند، با اکثریت مطلق زنان تشکیل شود، از طریق رای‌گیری جمعی و دموکراتیک فعالیت کند و برای همه زنان در صنعت سینما در دسترس باشد.»

زنان سینماگر در بیانیه خود افزودند که آنچه خانه سینما در بیانیه خود به‌عنوان راهکار بیان کرده، با چنین ساختاری در تضاد است، زیرا در چارچوب خانه سینما اعضای تصمیم‌گیرنده، منتخب خود خانه سینما هستند که «استقلال» لازم برای رسیدگی به این منظور را زیر سوال می‌برد، «چراکه منافع آن‌ها درگیر روابط قدرت موجود در ساختار سینما خواهد شد».

به گفته زنان سینماگر ایران، این اعضا برای رسیدگی به خشونت‌های جنسی آموزش لازم را ندیده‌اند و برخی از آنان تا به امروز روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند و معتقدند این امور را باید پشت درهای بسته حل‌وفصل کرد.

زنان سینماگر در پایان بیانیه خود نیز راهکار خانه سینما را «تکرار روال ناکارآمد قبل» خواندند و تاکید کردند که برای تغییر آن تلاش می‌کنند.

آنان حالا عزم خود را جزم کرده‌اند که کمیته‌ای مستقل از خانه سینما و دیگر نهادهای وابسته به قدرت تشکیل دهند و در این کمیته شکایت‌های مربوط به آزار جنسی در سینما را خود پیگیری کنند.

اعضای این کمیته پنج‌نفره از میان آزاده صمدی، نیکی کریمی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، ثمین مهاجرانی، سمیه میرشمسی، آیدا پناهنده، غزاله معتمد، غزاله سلطانی، ریحانه طراوتی، منصوره یزدان‌جو، مهین صدری و مارال جیرانی با انتخاب زنان دست‌اندرکار سینما انتخاب می‌شوند.