انس جابر؛ اولین تنیس‌باز عرب در فینال گرنداسلم

این تنیس‌باز تونسی در فینال ویمبلدون، به مصاف ریباکینا از قزاقستان می‌رود

جابر در سال ۲۰۲۰ توانست خود را به جمع ۵۰ تنیس‌باز برتر جهان برساند- SEBASTIEN BOZON / AFP

انس جابر، اولین زن آفریقایی و اولین تنیس‌باز عربی است که به فینال یک گرنداسلم می‌رسد. او در نیمه‌نهایی ویمبلدون تاتیانا ماریا از آلمان را در سه ست شکست داد؛ در این مسابقه‌ که یک ساعت و ۴۳ دقیقه طول کشید، جابر ۲۷ ساله با نتایج ۲-۶، ۶-۳ و ۱-۶ حریفش را مغلوب کرد.

او بعد از مسابقه گفت: «نمی‌دانم چه بگویم. این رویایی است که به حقیقت می‌پیوندد. این نتیجه سال‌ها و سال‌ها تلاش و فداکاری است.»

جابر در یک‌هشتم نهایی این گرنداسلم بازی سختی مقابل الیز مرتنز بلژیکی داشت و مجبور شد مقابل پنج مچ‌پوینت حریف ایستادگی کند. او بعد از آن پیروزی دشوار گفت که به قهرمانی فکر می‌کند: «برای این رقابت اهداف خیلی بزرگی در نظر گرفته‌ام. مهم نیست چه کسی حریفم باشد؛ من تا آخر می‌جنگم، چون به دنبال قهرمانی‌ام.»

البته او بعد از شکست دادن مرتنز مسیر چندان سختی تا فینال نداشت. ماری بوزکووا، ژول نیمیر و تاتیانا ماریا، هر سه تنیس‌باز باقی‌مانده در پایین جدول، بخت‌ قهرمانی نبودند و مجموع رتبه جهانی آ‌ن‌ها ۲۶۶ بود.

جابر در سال ۲۰۲۰ توانست خود را به جمع ۵۰ تنیس‌باز برتر جهان برساند و در سال ۲۰۲۱، به اولین تنیس‌باز عرب تبدیل شد که به جمع ۱۰ تنیس‌باز برتر دنیا راه یافت. او به عنوان بخت سوم قهرمانی، به گرنداسلم ویمبلدون پا گذاشت.

یک قزاق، حریف جابر در فینال

حریف جابر در فینال النا ریباکینا از قزاقستان است که در دومین بازی نیمه‌نهایی توانست سیمونا هالپ، قهرمان سابق ویمبلدون، را شکست دهد. او حریف مشهور رومانیایی‌ خود را در دو ست با نتایج  مشابه ۶-۳ مغلوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریباکینا در حالی به فینال رسید که رتبه ۲۴ جهان را دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، از سال ۱۹۸۴ تاکنون تنها سه تنیس‌باز زن توانسته‌اند با رتبه‌ای پایین‌تر از ریباکینا به فینال ویمبلدون برسند. او همچنین اولین تنیس‌باز قزاقستانی است که در فینال یک گرنداسلم بازی خواهد کرد.

ریباکینا بعد از شکست دادن هالپ گفت: «بازی بزرگی بود. سیمونا یک قهرمان بزرگ است و پیش از این، بازی‌های سختی داشت. برای این بازی تمرکز بالایی داشتم و از نمایش خودم خیلی خوشحالم، چون خیلی محکم بودم.»

ریباکینا اضافه کرد: «طبیعی است که کمی اضطراب داشته باشم، ولی بازی‌های قبلی کمک کرد که برای اولین بازی در زمین مرکزی آماده باشم.»

او درباره فینال مقابل جابر گفت: «فکر می‌کنم بازی بزرگی باشد. او بازیکن بزرگ و زیرکی است. مقابله با دراپ‌شات‌ها و والی‌های او آسان نخواهد بود. بازی فوق‌العاده‌ای در پیش است و از آن لذت خواهم برد. فکر می‌کنم که تا به حال کارم را انجام داده‌ام و حالا وقت آن است که از حضورم در زمین لذت ببرم.»

بیشتر از تنيس