آمار صعودی مبتلایان به کرونا در ایران و بحران بازگشت حجاج

یک متخصص همه‌گیرشناسی هشدار داد که بازگشت حجاج می‌تواند باعث افزایش میزان ابتلا به کرونا در کشور شود

وزارت بهداشت مجوز تزریق دوز چهارم را به دلیل پیش رو بودن بازگشت حجاج و گردهمایی اربعین صادر کرده است- JUNI KRISWANTO/ AFP

آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان و بیماران سرپایی که به کرونا مبتلا شده‌اند، در ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران آمار بیمارانی را که بستری یا سرپایی درمان شده‌اند، سه برابر ماه پیش اعلام کرد. تعداد موارد بستری در هفته نخست تیرماه، روندی صعودی داشت و به ۳۱۱ نفر رسید، در حالی ‌که این آمار در هفته پیش ۲۴۲ نفر بود.

با اعلام وزارت بهداشت، ۱۰۸۴ مورد قطعی ابتلا به کرونا در سیزدهم و چهاردهم تیرماه شناسایی و۱۵۰ نفر از آنان در بیمارستان بستری شدند. منابع رسمی محلی در شهرهای مختلف ایران این آمار را افزایشی اعلام کردند. استان‌های تهران، کرمان، خوزستان، اصفهان و هرمزگان بیشترین افزایش بستری‌ها را داشته‌اند. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، از افزایش ۱۳.۵ درصدی میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونا خبر داد. دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد که مراجعان سرپایی ۱۵ درصد رشد داشته‌اند. تعداد موارد فوتی کرونا در کل ایران نیز از ۱۴ نفر در هفته آخر خرداد به ۲۰ نفر در هفته اول تیر رسیده است که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

برخی افزایش آمار کرونا در ایران را به سویه‌های BA4 و BA5 مرتبط می‌دانند. طلعت مختاری آزاد، رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری آنفلوانزا در مورد ورود این سویه‌های جدید به ایران که از زیرمجموعه‌های اومیکرون است‌، می‌گوید: «سوال این است که آیا این ویروس وارد کشور شده است، پاسخ این است که بله؛ به‌طور کلی هیچ کشوری نمی‌تواند از انتقال و انتشار ویروس‌های تنفسی جلوگیری کند. این ویروس هم وارد ایران شده است و فعلا در شروع آن هستیم، باید ببینیم که روند ویروس چگونه خواهد بود. بسته به روند و شدت بیماری، طبیعی است که تصمیم‌های مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا تغییر خواهد کرد.»

مختاری آزاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «در گزارشی گفته شده که چهار واریانت آلفا، گاما، بتا و دلتا که قبلا داشتیم، تقریبا جزو ویروس‌هایی هستند که فعلا در دنیا دیده نشده است که ممکن است بعدا مجددا گزارش شوند، اما فعلا گفته می‌شود که اومیکرون و واریانت‌های زیرمجموعه آن در دنیا دیده می‌شود. البته تاکید می‌شود که ممکن است بعدا شرایط متفاوت شود.»

حمید سوری، متخصص همه‌گیرشناسی، معتقد است افزایش آمار مبتلایان، به سویه‌های جدید مرتبط نیست و موارد کمی از شیوع زیرگروه BA5 در ایران گزارش شده است و این زیر گروه نوع غالب در ایران نیست. از سوی دیگر طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از زیرسویه‌های امیکرون یعنی BA4 و BA5 باشد. با توجه به شرایط فعلی، صد درصد میزان بستری و مرگ‌ها بالا خواهد رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید سوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد احتمال افزایش ابتلا به کرونا و سویه‌های جدیدش گفت: «بازگشت حجاج و تردد مسافران از کشور‌های هم‌جوار می‌تواند باعث تشدید سیر اپیدمی و افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا در کشور شود. مدیریت هوشمند بیماری کرونا باید ادامه داشته باشد. کرونا تمام نشده است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی مثل زدن ماسک رعایت شود.»

بازگشت شرکت‌کنندگان در مراسم حج به ایران تبدیل به یکی از چالش‌هایی شده است که به‌زودی باید با آن دست‌وپنجه نرم کرد. وزارت بهداشت مجوز تزریق دوز چهارم را به دلیل پیش رو بودن بازگشت حجاج و گردهمایی اربعین صادر کرده است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: «ما از واکسیناسیون به‌عنوان «یادآوری» نام می‌بریم و توصیه ما به مردم که البته کمک بسیاری در این زمینه به ما کردند، این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را پیش رو داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.»

با این حال پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر می‌گوید که هنوز خبری از درگیری زائران ایرانی با بیماری کرونا و آبله میمونی نیست. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با اشاره به سفر حج ۱۴۰۱ اعلام کرد که برای ورود مسافران از کشورهای همسایه تست منفی از آن‌ها دریافت خواهد شد.

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز با اعلام اینکه ۲۶ میلیون نفر از کسانی که واکسیناسیون انجام داده‌‎اند هنوز دوز سوم را دریافت نکرده‌اند، به اهمیت دریافت دوز چهارم اشاره کرد و گفت: «گروه‌های پرخطر بالای ۷۰ سال و بیماران خاص حتما برای نوبت چهارم واکسن کرونا اقدام کنند. بر اساس بررسی‌های کمیته علمی علاوه بر دریافت دوز چهارم واکسن کرونا برای گروه‌های اعلام شده، سایر افراد جامعه نیز احتمالا باید یک نوبت واکسیناسیون در آینده نزدیک را دریافت کنند تا بتوانیم شرایط کشور را حفظ کنیم.»

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت که یکشنبه ۱۲ تیر‌ منتشر شد، بیش از ۶۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر از شهروندان، دوز نخست واکسن را تزریق کرده‌اند.

۸۰ درصد واکسینه‌شدگان در ایران از واکسن چینی سینوفارم که واکسنی غیرفعال است، استفاده کرده‌اند. درحالی‌ که تحقیقات نشان می‌دهد دوز یادآوری اگر واکسن متفاوت نوترکیبی مانند آسترازنکا باشد، ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند.