سخنگوی پوتین: بوریس جانسون ما را دوست ندارد، ما هم او را

استعفای بوریس جانسون واکنش‌های متفاوتی را در بین سیاستمداران اروپایی به همراه داشته است

بوریس جانسون، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، دوبار به کی‌یف سفر کرد-- Stringer / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

استعفای بوریس جانسون از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار و مقام نخست‌وزیری بازتابی گسترده در میان سیاستمداران و رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش بی بی سی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه پس از استعفای بوریس جانسون گفت او «واقعاً ما را دوست ندارد و ما هم او را دوست نداریم.»

سخنگوی ولادیمیر پوتین افزود که امیدوار است افرادی حرفه‌ای در لندن بر سر کار بیایند که بتوانند از طریق گفتگو تصمیم بگیرند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنشی مشابه گفت، پند اخلاقی داستان این است: «به دنبال نابودی روسیه نباشید.»

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که به‌ویژه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین روابط نزدیکی با بوریس جانسون داشت، از او حمایت کرده است.

مشاور زلنسکی، پیشتر در توییتر از بوریس جانسون به این دلیل که اولین کسی بود که با وجود حملات موشکی به کی‌یف سفر کرد و «همیشه در خط مقدم حمایت از اوکراین بود»، تشکر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مقام‌های روسیه تنها منتقدان بوریس جانسون نیستند.

گای ورهوفستاد، هماهنگ‌کننده سابق برگزیت پارلمان اروپا، گفت: «روابط اتحادیه اروپا و بریتانیا با انتخاب جانسون برای برگزیت به شدت آسیب دید.»

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد سابق اتحادیه اروپا، نیز گفت که خروج جانسون از صحنه، صفحه جدیدی را در روابط با بریتانیا باز می‌کند.

او اظهار امیدواری کرد که روابط دو طرف به ویژه در مورد صلح و ثبات در ایرلند شمالی، به شکلی سازنده‌تر و دوستانه‌تر پیش برود.

مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند نیز از استعفای بوریس جانسون استقبال کرد و آن را فرصتی برای از سرگیری روابط با بریتانیا دانست.

او در بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد که «همیشه با جانسون موافق نبوده» و روابط بین دولت‌ها اخیرا تیره و پر تنش بوده است.

بیشتر از جهان