پیام عید رهبر طالبان؛ تاکید بر آموزش فرزندان بدون اشاره به تعطیلی مدارس دخترانه

رهبر طالبان از جهان خواست با این گروه روابط حسنه داشته باشند اما در مسائلی همچون حقوق بشر و آزادی بیان دخالت نکنند

رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید قربان گفت که از اقشار سالم جامعه یعنی افراد متدین و باسابقه حمایت از طالبان، حمایت می‌کند - MOHD RASFAN / AFP

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، روز چهارشنبه ۱۵ تیر (۶ ژوییه)، در پیامی که به مناسبت عید قربان منتشر کرد، کسب تایید علمای دینی در نشست اخیر طالبان را یک دستاورد و مخالفت با طالبان را فتنه و فساد توصیف کرد. او در این پیام، بر آموزش فرزندان مسلمان تاکید کرد اما از باز شدن مدارس دخترانه حرفی نزد و تنها در اشاره‌ای کوتاهی، گفت که «حقوق زنان را در چارچوب شریعت اسلامی تامین خواهیم کرد».

رهبر طالبان در پیام تبریک عید خود، به کشورهای جهان اطمینان داد که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای مقاصد تروریستی و تهدید امنیت منطقه استفاده شود اما در عوض، از آن‌ها خواست در امور داخلی افغانستان (طالبان) دخالت نکنند.

او در عین حال گفت که خواستار روابط جدی با کشورهای جهان از جمله آمریکا است: «ما به برقراری تعامل و مناسبات دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی حسنه و قوی با تمام جهان از جمله آمریکا تمایل داریم. این به نفع همه جهت‌ها (طالبان و جهان) است.»

این در حالی است که آمریکا و جامعه جهانی در ۱۰ ماه گذشته طی نشست‌ها و بحث‌‌های متعدد از طالبان خواسته‌اند حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و آزادی بیان در افغانستان را رعایت کنند، درهای مدارس را به روی دختران بگشایند و به رسانه‌ها اجازه دهند آزادانه فعالیت کنند. با این حال رهبر طالبان در این پیام، تصریح کرد که رسانه‌ها تنها در صورت رعایت اصول شریعت اسلامی و در نظر گرفتن منافع طالبان، اجازه فعالیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته‌ دیگر در پیام عید رهبر طالبان، تاکید او خطاب به نیروهای امنیتی طالبان بود که از آنان خواست «از غرور و تکبر ورزیدن بر مردم خودداری کنند و با شهروندان برخوردی درست و خوب داشته باشند». پیش از این هم برخی منابع از داخل نشست شورای علمای طالبان در کابل، به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که رهبر طالبان در سخنرانی خود، از ظلم و بدرفتاری مسئولان امنیتی طالبان با مردم انتقاد کرده و خطاب به مقام‌های طالبان گفته است: «شما دولتداری نمی‌کنید، بلکه به مردم ظلم می‌کنید و خدا و رسول این را نمی‌پسندند.» اما این بخش از سخنان رهبر طالبان از فایل صوتی سخنرانی او که از تلویزیون ملی افغانستان (در اختیار طالبان) پخش شد، حذف شده بود.

رهبر طالبان در پیام خود، مخالفت با طالبان را فتنه و فساد خواند و مخالفان را افرادی فریب‌خورده توصیف کرد و از آنان خواست که از مخالفت با طالبان دست بردارند و با نظام اسلامی بیعت کنند.

او در ادامه، از زلزله‌زدگان جنوب شرق افغانستان به عنوان خانواده‌های مصیب‌دیده و نیازمندکمک یاد کرد؛ اما به خانواده‌های آواره‌ در پنجشیر، اندراب و بلخاب که اخیرا از ترس طالبان به کوه‌ها گریخته‌اند و حتی به آب و غذا دسترسی ندارند، کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرد.

سخنرانی اخیر رهبر طالبان در نشست شورای علما در کابل موضع طالبان در قبال مردم افغانستان و جهان را آشکار کرد. رهبر طالبان شرکت علمای دینی در نشست شورای علما را بیعت و منشا مشروعیت نظام طالبان در افغانستان دانست و گفت: «وظیفه اصلاح جامعه به عهده عالمان دینی است.» به این ترتیب، سایر امور آموزشی، اطلاع‌رسانی و تبلیغ به نفع این نظام و جلوگیری از گسترش گرایش‌ها و تفکرات مخالف نظام طالبان را به عهده ملاها گذاشت.