هشدار گروسی درباره خطر چرخه هسته‌ای منطقه‌ای در نتیجه فعالیت‌های تهران

امیرعبداللهیان: مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم

گروسی گفت: آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری در ایرانیم و روند‌های مختلفی را در این زمینه به ایران پیشنهاد کرده‌ایم-JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با هشدار درباره خطرهای فزاینده هسته‌ای، تاکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خطر به راه افتادن چرخه سلاح هسته‌ای در منطقه را به همراه دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: کشورهای منطقه می‌گویند که در صورت هسته‌ای شدن ایران، آنها نیز در این مسیر گام برمی‌دارند.

گروسی در عین حال با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و کاهش توانایی آژانس برای اطمینان از سوء‌استفاده نکردن از مواد هسته‌ای، گفت: «منع اشاعه هسته‌ای جهانی به یک لحظه تعیین کننده نزدیک شده است که خطر توسعه سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد. خطری که همه را تهدید می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در عین حال گفت: آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری در ایرانیم و روند‌های مختلفی را در این زمینه به ایران پیشنهاد کرده‌ایم.

اظهارات گروسی در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای با ایران که برای یک سال با هدف احیای برجام انجام می‌شد، نیمه اسفندماه پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. پس از سه‌ ماه و نیم وقفه، این مذاکرات هفتم و هشتم تیرماه در قطر و در چارچوبی جدید از سرگرفته شد اما نتیجه ملموسی به‌دنبال نداشت.

از آن پس مقامات جمهوری اسلامی ایران و غرب مواضع متناقضی داشته‌اند. در حالی که آمریکا و اروپا از پیشرفت نکردن مذاکرات سخن می‌گویند، تهران از مثبت بودن رایزنی‌های دوحه و علاقمندی به ادامه مذاکرات صحبت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: «مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.»

در پیام توییتری او آمده است که آمریکا باید بین توافق و تکرار خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند.

بورل هم با اشاره به تماس تلفنی با امیرعبدللهیان گفت که اکنون نیاز به تصمیم‌گیری است و فضای سیاسی حاکم بر مذاکرات ممکن است به زودی محدود شود.

این درحالی است که مقامات در آمریکا و اروپا می‌گویند نمایندگان تهران با خواسته‌های غیرواقع‌بینانه به مذاکرات قطر آمده بودند و موضوعاتی را مطرح کردند که قبلا حل شده بود.

هرچند برخی منابع خبری می‌گویند که اصرار تهران به حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی کمرنگ‌تر شده است، همزمان گزارش‌های دیگری درباره پافشاری بیشتر جمهوری اسلامی بر دریافت تضمین از آمریکا منتشر شده است. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند آمریکا باید تضمین بدهد که دیگر از توافق خارج نمی‌شود. اما کارشناسان می‌گویند ارایه چنین تضمینی فراتر از محدوده اختیارات جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که ایران در ماه‌های اخیر بارها مطالبی فراتر از برجام مطرح کرده است.

مقامات کاخ سفید می‌گویند، اگر ایران خواسته‌‌های فرابرجامی دارد باید تعهدات فرابرجامی را اجرا کند.

ند پرایس در ادامه گفت: «فعلا برنامه‌ای برای دور جدید مذاکرات با ایران در دوحه نداریم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم که در مذاکرات دوحه حضور داشت، آن را «اتلاف وقت» خوانده است. او هم تاکید کرده است که طرف ایرانی خواسته‌هایی را روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد.

مالی گفت که ایران نخست باید با خودش مذاکره کند تا ببیند آیا آماده توافق است یا خیر.