مقام ارشد آمریکایی: مذاکرات قطر بدون نتیجه پایان یافت

مذاکرات قطر ممکن است آخرین فرصت طرف‌ها برای رسیدن به توافق باشد

رابرت مالی و علی باقری کنی، مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا با واسطه‌گری معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه مذاکره کردند- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام، روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) بدون نتیجه پایان یافت.

وبسایت آکسیوس نوشت که مذاکرات قطر ممکن است آخرین فرصت طرف‌ها برای رسیدن به توافق باشد، چرا که ایران گام‌هایی را در جهت پیشبرد برنامه اتمی خود برداشته و نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی را محدود کرده است.

آکسیوس به نقل از مقام ارشد آمریکایی که نامش را اعلام نکرده می‌نویسد: «ایرانی‌ها هیچگونه حسی از فوریت نشان نداده‌اند و همان مسائل قدیمی چند ماه پیش را مطرح کردند، و حتی مسائل جدیدی را مطرح کردند که ارتباطی با توافق اتمی امضا شده در سال ۲۰۱۵ ندارند.»

این مقام آمریکایی گفت: «اگر یکی از طرف‌ها قرار باشد که تصمیم بگیرد، این طرف ایرانی است.‌» او افزود «ایرانی‌ها ماه‌ها است که در تصمیم‌گیری تعلل کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه از پایان بی‌نتیجه مذاکرات دو روزه آمریکا و ایران در قطر خبر داد و نوشت: «آنچه که مانع از به نتیجه رسیدن این دور شده، پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود.»

تسنیم همچنین گفت که «ضعف دولت بایدن» باعث ناتوانی طرف آمریکایی در تصمیم‌گیری لازم شده است. هرچند ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بعد از انتشار گزارش تسنیم گفت که مذاکرات هنوز به انتها نرسیده و قرار است باقری و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها، عصر چهارشنبه ملاقات کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه (هفتم و هشتم تیر) با واسطه‌گری معاون مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، در دوحه مذاکره کردند.

منابع آمریکایی قبلا گفته بودند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی با توقع پایین وارد دوحه شدند و به این که مذاکرات به نتیجه برسد چندان خوشبین نبودند.

لارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی در توییتی به اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را ذکر نکرده پرداخته و نوشته است که این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چطور پیش رفت، گفت: «متاسفانه همانطور که انتظار می‌رفت.» او درباره طرف ایرانی گفت: «با توجه به مواضعی که داشتند، معلوم نیست اصلا چرا در مذاکرات حاضر شدند.»

از جمله خواست‌های جمهوری اسلامی در مذاکره با غرب، لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام با تغییر دولت در واشنگتن است. هرچند گفته می‌شود مقامات تهران در پافشاری بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا تجدیدنظر کرده‌اند، تضمین خارج نشدن از توافق در دولت‌هایی بعدی آمریکا خارج از اختیارات دولت بایدن است.