نخست‌وزیر اسرائیل در پاریس: هرجا تروریسم باشد ایران در آن جا حاضر است

به‌گفته نخست‌وزیر جدید اسرائیل، واقعیت این است که حکومت ایران توافق‌هسته‌ای «برجام» را نقض کرده، «برنامه اتمی» خود را گسترش داده است

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، در نخستین سفر خارجی خود با امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه، در کاخ الیزه دیدار کرد. او شامگاه سه‌شنبه در یک نشست مشترک مطبوعاتی با مکرون، بر روی برنامه اتمی حکومت ایران و تهدید‌های حزب‌الله لبنان تمرکز کرد.

شبکه خبری «وای‌نت» اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از لاپید نوشت: اسرائیل و فرانسه ممکن است بر سر پاره‌ای از موضوع‌ها و رویکردها در قبال برنامه اتمی حکومت ایران یا محتوای توافق‌نامه هسته‌ای «برجام» توافق نداشته باشند؛ اما بر سر «واقعیت‌ها» اختلاف‌ نظری ندارند.

به‌گفته نخست‌وزیر جدید اسرائیل، واقعیت این است که حکومت ایران توافق‌هسته‌ای «برجام» را نقض کرده و «برنامه اتمی» خود را تداوم و گسترش داده است.

نخست‌‌وزیر اسرائیل، در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خود در پاریس، ضمن اشاره به اقدام حکومت ایران برای حذف دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، مسئولان حکومت ایران را به «پنهان‌کاری» متهم کرد و گفت حکومت ایران اطلاعات مربوط به «برنامه اتمی» خود را از دیدن جامعه بین‌المللی مخفی کرده است.

Ludovic MARIN / AFP

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائيل، حکومت ایران باید در تمامی این موضوع‌ها «پاسخ‌گو» باشد و در این زمینه‌ها اختلافی میان اسرائیل و فرانسه وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در پاریس، روی به رئیس‌جمهوری فرانسه کرد و گفت: «شما نخستین فرد در میان رهبران جهان بودید که گفتید برای جلوگیری از تبدیل‌شدن حکومت ایران به یک قدرت نظامی هسته‌ای، باید به یک توافق‌نامه بهتری با حکومت ایران رسید. توافقی که محدودیت زمانی نداشته باشد.»

نخست‌وزیر اسرائیل رو به مکرون گفت: «شما در آن زمان حق داشتید و آن اظهارات امروز معتبرتر است که برای جلوگیری از یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه همکاری لازم است و باید از توافق هسته‌ای برجام عبور کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ایران، با اشاره به خنثی‌ شدن عملیات تروریستی اخیر نیروهای وابسته به ایران در ترکیه گفت هر جا فعالیت‌ تروریستی گزارش شود ایران نیز حضور دارد.

خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی نوشت نخست‌ وزیر جدید اسرائیل تلاش می‌کند در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با رئیس‌‌جمهوری فرانسه، او را برای برخورد سخت‌تر در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار دهد.

بیشتر از جهان