امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان:‌ غرب در مذاکرات جدی و انعطاف‌پذیر باشد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بر جدی بودن ایران برای رسیدن به «توافق پایدار و قوی» تاکید کرد

حسین امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان تلفنی گفت‌وگو کردند- ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان مذاکرات «سازنده» با غرب بر سر پرونده اتمی ایران را به «جدیت، داشتن ابتکار و انعطاف‌پذیری»‌ طرف غربی، مشروط کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۳ تیر (پنجم ژوئیه) در گفت‌وگوی تلفنی با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، همچنین بر جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به «توافق پایدار و قوی» تاکید کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، البوسعیدی نیز در این تماس تلفنی گفت که مسقط از «تحقق مطالبات مشروع ایران و حصول توافق» حمایت می‌کند.

عمان و ایران روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی دارند. عمان در دستیابی به توافق هسته‌ای اولیه در سال ۲۰۱۵ نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را ایفا کرده بود. توافق برجام در سال ۲۰۱۵ در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این کشور را از تحریم‌های فلج کننده نجات داد.

نمایندگان ایران و آمریکا هفته گذشته در قطر طی مذاکرات غیرمستقیم دو روزه در هفتم و هشتم تیرماه، و با وساطت میانجی اروپایی تلاش کردند گفت‌وگوهای احیای برجام را پیش ببرند اما به نتیجه نرسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران مذاکرات دوحه را «مذاکرات رفع تحریم‌ها» خوانده بود. امیرعبداللهیان، در حالی طرف غربی را به تغییر رویکرد و تقویت روحیه ابتکار و انعطاف‌پذیری برای رسیدن به توافق ترغیب کرده که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند طرف ایرانی در مذاکرات قطر مسائل جدید و غیرمرتبط با برجام را پیش کشیدند.

مقام‌های غربی بارها هشدار داده بودند که مذاکرات قطر ممکن است آخرین فرصت برای رسیدن به توافق باشد، چرا که ایران برنامه اتمی خود را توسعه داده و نظارت بازرسان آژانس را محدود کرده است.

با وجود پایان بی‌نتیجه مذاکرات قطر حسین امیرعبداللهیان آن را مثبت خوانده و درباره ادامه مذاکرات «تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع‌بینی» ابراز امیدواری کرده بود.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در پرونده اتمی، نیز گفته است که زمان و مکان مذاکرات بعدی در هماهنگی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - و میانجی مذاکرات قطر- در حال نهایی‌سازی است.

برخی تحلیلگران غربی می‌گویند که ایران تنها تلاش می‌کند «ژست ماندن در مذاکره را حفظ کند بدون آن که برنامه روشنی برای توافق داشته باشد.»