فرمانده سنتکام:‌ در پاسخ به حملات ایران تردید نداریم

«می‌خواهند ما را آنقدر تحت فشار بگذارند تا خطوط قرمز ما بازتعریف شود»

کوریلا گفته است که آمریکا هر زمان که لازم باشد، در پاسخ‌گویی تردید نخواهد کرد- MANDEL NGAN / AFP

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که مانورهای فراوان ایران و روسیه علیه مواضع آمریکا در خاورمیانه، رئیس جدید ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) را بر آن داشت تا در مورد استقرار قوای بازدارندگی بدون ایجاد یک درگیری گسترده، بازبینی کند.

بنا به گزارش خبرنگار اعزامی واشنگتن‌پست به پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام که در بهار امسال این مسئولیت را برعهده گرفت، در اواخر ژوئن با ده‌ها نفر از سربازان و نیروهای ویژه و کارآموزان خارجی مستقر در التنف در شرق سوریه ملاقات کرد. چند روز پیش از آن دیدار، جنگنده‌های روسی به یک پاسگاه نظامی حمله کردند که نیروهای اپوزیسیون سوریه آن را اداره می‌کردند. روسیه فقط ۳۵ دقیقه قبل از حمله، آمریکایی‌ها را از قصد خود مطلع کرده بود.

حمله روسیه به نیروهای آمریکایی آسیب نزد، اما از نظر ژنرال کوریلا، این واقعه بخشی از تلاش گسترده‌تر دشمنان آمریکا برای تسلط بر منطقه، و با این اطمینان بود که آمریکا پاسخی به آن نخواهد داد.

واشنگتن‌پست می‌نویسد که دولت جو بایدن در یک موقعیت منحصربه‌فرد است، چرا که تهدید‌های ایران و گروه‌های نیابتی‌اش تحت‌الشعاع حمله نظامی روسیه به اوکراین و تلاش‌های چین برای تسلط بر منطقه اقیانوس ارام قرار گرفته است. هم‌زمان با تلاش دولت آمریکا برای بهبود رابطه با متحدان مهم خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و اسرائیل، صبر این کشورها رو به پایان است و می‌دانند که توجه واشنگتن و سرمایه جنگ، به جای دیگری معطوف شده است.

این گزارش می‌گوید، پرسش این است که ایالات متحده تا چه حد حاضر است در مقابل عبور دشمنان از خطوط قرمز واشنگتن، مدارا نشان دهد؟ و به نقل از رافائل کوهن، پژوهشگر راهبرد نظامی در اندیشکده رند، می‌نویسد:‌ «بزرگ‌ترین پرسش پیش روی سیاست‌گذاران این است که امارات، عربستان سعودی، اسرائیل، و دیگر متحدان خاورمیانه‌ای، اگر به اقدام آمریکا در بازدارندگی ایران اطمینان نداشته باشند، به دنبال راه‌هایی خواهند افتاد تا خودشان جلو ایران را بگیرند.»

ژنرال کوریلا درباره حمله روسیه به التنف گفت:‌ «می‌خواهند ما را آنقدر تحت فشار بگذارند تا خطوط قرمز ما بازتعریف شود.»

کوریلا گفته است که آمریکا هر زمان که لازم باشد، در پاسخ‌گویی تردید نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ارتش آمریکا گفته‌اند که ایران و روسیه در ماه ژوئن اقداماتی «تحریک‌کننده، تنش‌زا، ناایمن، و غیرحرفه‌ای»‌ از خود نشان دادند که حمله به التنف و پرواز هواپیمای روسی بر فراز سوریه مواردی از آنهاست.

به گزارش واشنگتن‌پست، اقدامات تحریک آمیز ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن نیز افزایش یافته است. از جمله نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس، و همچنین حملات شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن که به مواضع آمریکا و سربازان اماراتی در پایگاهی در جنوب ابوظبی حمله کردند.

کوریلا که به فعالیت‌های تهاجمی تهران در منطقه توجه دارد به تحلیل شبکه خبری ان‌بی‌سی ارجاع می‌دهد که گفته است ۲۹ حمله جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا از ماه اکتبر به این سو، بی‌پاسخ مانده است.

واشنگتن‌پست می‌نویسد که آثار حمله شبه‌نظامیان ایرانی به پادگان تنف واقع در مرز سوریه با اردن و عراق، در ماه اکتبر هنوز مشهود است. مقام‌ها می‌گویند که ارتش آمریکا مهمات کافی برای پاسخگویی را در التنف دارد؛‌ از جمله خودروهای جنگی و دو سامانه راکت‌انداز دوربرد که مانند اغلب تجهیزات آمریکا در منطقه، بدون استفاده مانده‌اند زیرا عواقب واکنشی چنین قوی بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

کوریلا در این زمینه به سربازان در پادگان التنف گفت: «ما الان اصلا به دنبال شروع درگیری با روسیه نیستیم.» او افزود: «ما از خود دفاع می‌کنیم… و در پاسخ‌دهی تردیدی نداریم.»

ویلیام وكسلر، مدیر برنامه خاورمیانه در شورای آتلانتیک و مقام ارشد سابق پنتاگون به واشنگتن‌پست گفت:‌ «ایران مدام در حال آزمودن خطوط قرمز آمریکا است و تلاش می کند رفتارهای پذیرفته‌شده جدیدی را جا بیاندازد که مطابق امتیازهایشان باشد. و ما عمدتا این رفتارهای معیوب را در دولت‌های مختلف به عنوان موارد عادی پذیرفته‌ایم.»

واشنگتن‌پست می‌نویسد که ایالات متحده آمریکا پس از دهه‌ها جنگ در افغانستان و عراق، در حال کاهش فعالیت‌هایش در خاورمیانه است و این فرصت قدرت‌نمایی را در اختیار دشمنان واشنگتن قرار می‌دهد.

بنا به این گزارش، حملات ایران عمدتا در هماهنگی با مسیر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی است، و به عنوان مثال نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به کشتی‌های آمریکایی کمی پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی ایرانی و همچنین پس از کشمکش با یونان بر سر توقیف نفتکش‌ها بود.

اما یک فاکتور دیگر نیز هست: تغییر علائمی که از واشنگتن مخابره می‌شود. دولت بایدن بر خلاف دولت قبلی، نرمشی به سوی روسیه نشان نداده و برعکس در تلاش برای دلجویی از ایران و تاکید بر دیپلماسی است، هرچند تاکید دارد که اقدامات تحریک‌کننده را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

واشنگتن‌پست به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که اسمش را فاش نکرده نوشته است که امنیت پرسنل آمریکایی در خارج از کشور بالاترین اهمیت را برای رییس‌جمهور بایدن دارد. او گفت که دولت بایدن در مقابله با گروه‌های تحت حمایت ایران اقدامات زیادی کرده است، از جمله تجهیزات فراوانی ارسال کرده، حملات هوایی را صورت داده و در عین حال تمهیدات دیپلماتیک را آزموده است.

او گفت:‌ «هر پاسخی به چشم دیده نمی‌شود، اما ایران کاملا درک می‌کند که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هرگونه تهدید علیه پرسنل آمریکا است.»

بیشتر از جهان