فرمانده سنتکام: هدف اولیه آمریکا این است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد

جمهوری اسلامی ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است

فرمانده سنتکام بار دیگر هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است-Rod Lamkey-Pool/Getty Images/AFP

رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا، سنتکام، بار دیگر هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که آخرین روزهای تصدی خود در این مقام را سپری می‌کند، این مطلب را روز جمعه در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا بیان کرد. او که از طریق تماس تصویری در این کنفرانس حضور داشت، گفت که هدف اولیه آمریکا در ارتباط با ایران این است که جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

ژنرال مک‌کنزی افزود: «هر راه‌حلی که بتواند این مسیر را برای آن‌ها مسدود کند، به امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند... و بهترین راه احتمالا از طریق مذاکرات دیپلماتیک خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این ممکن است مشکل عوامل نیابتی ایران را حل نکند؛ ممکن است مشکل برنامه موشکی و پهپادی ایران را حل نکند؛ اما باید بدانیم که این‌ها مشکلاتی جداگانه‌اند.»

این مقام ارشد نظامی آمریکا در ادامه تاکید کرد: «اگر تهران در قالب یک توافق بپذیرد که به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت و این قابل راستی‌آزمایی باشد، به نظرم خوب است.»

فرمانده سنتکام بار دیگر گفت که در ارتباط با ایران، مشکلات عمده دیگری غیر از موضوع هسته‌ای وجود دارد که ترجیحا باید از طریق گفت‌وگو و در عین حال بازدارنگی حل‌وفصل شوند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی افزود کمکی که او و سنتکام در ارتباط با بازدارنگی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند انجام دهد، ارائه تمامی بخش‌های راهبردی برای این منظور است.

او روز پنجشنبه نیز در اظهاراتی به کمیته نیروهای مسلح سنا، به فعالیت‌های مخرب حکومت ایران در منطقه اشاره کرده بود.