اولین پیروزی کارلوس ساینز در فرمول یک

برتری راننده اسپانیایی تیم فراری در مسابقه بزرگ انگلستان به زیان هم‌تیمی‌اش لکلر تمام شد

کارلوس ساینز، راننده اسپانیایی فراری، در پایان یک مسابقه پرماجرا در پیست سیلوراستون انگلستان موفق شد اولین پیروزی‌ خود را در «فرمول یک» جشن بگیرد. ساینز در تعیین خط روز شنبه، ۲ ژوئیه ۲۰۲۲، نیز که در هوای بارانی برگزار شد، بهترین زمان را ثبت کرده بود. این صد و پنجاهمین مسابقه این راننده در فرمول یک محسوب می‌شد و درباره این پیروزی گفت: «نمی‌دانم چه بگویم، فوق‌العاده بود. این یک روز ویژه بود که فراموش نخواهم کرد.»

موفقیت ساینز اما به زیان هم‌تیمی‌اش، شارل لکلر، تمام شد که برای قهرمانی با مکس فرستاپن، راننده ردبول، رقابت دارد. تیم فراری می‌توانست با انتخاب راهبرد متفاوتی، شرایط را برای برتری لکلر هموار کند، ولی ترجیح داد تفاوتی بین رانندگانش قائل نشود. 

لکلر که در پایان این مسابقه به رتبه چهارم رسید، گفت: «بابت نتیجه خودم ناراحتم، ولی این نباید اولین پیروزی کارلوس را زیر سوال ببرد. آدم از کودکی در رویای این لحظه است و باید از آن لذت ببرد. امیدوارم مسابقه بعدی نوبت پیروزی من باشد.»

فرستاپن، نفر اول رده‌بندی رانندگان، به دلیل آسیب به اتومبیلش مجبور به توقف شد تا در نهایت هفتم شود، ولی لکلر فرصت طلایی نزدیک شدن به او را از دست داد و فقط شش امتیاز بیشتر از رقیبش گرفت. در پایان این مسابقه، فرستاپن ۱۸۱ امتیاز دارد و لکلر بعد از سرجیو پرز،  راننده دیگر تیم ردبول، با ۱۳۸ امتیاز در رده سوم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مسابقات فرمول یک، معمولا راننده اول‌ هر تیم و کسی که در کورس قهرمانی است، در اولویت قرار می‌گیرد و گاهی راننده دوم را قربانی می‌کنند، ولی فراری چنین تصمیمی نگرفت. در مقطعی از مسابقه، لکلر می‌توانست با سبقت از ساینز بختش را برای ایستادن روی سکوی نخست مسابقه بالاتر ببرد. همچنین، در دورهای پایانی، تیم فراری ترجیح داد برای تعویض تایرها، ساینز را به جای لکلر به پیت استاپ فرا بخواند.

با این حال، ماتیا بینوتو، رئیس تیم فراری، از تصمیم‌های خود دفاع کرد و گفت: «تمام تصمیم‌های ما درست بود. شاید تنها موردی که می‌تواند زیر سوال برود، این باشد که چرا هنگام ورود خودرو ایمنی (اواخر مسابقه) شارل را متوقف نکردیم. در قیاس با کارلوس، تایرهای شارل در آن لحظه وضعیت بهتری داشت.»

کریستین هورنر، رئیس تیم ردبول، نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که از راهبرد فراری تعجب کرده است: «هر تیم روش متفاوتی دارد. موردی که من درک نکردم، این بود که چرا هر دو خودرو، و به ویژه [خودرو] شارل را برای تعویض تایر متوقف نکردند.»

این مسابقه یک تصادف وحشتناک هم در آغازش داشت و اتومبیل «ژو گوانیو»، راننده چینی تیم آلفارومئو، که واژگون شده بود، روی زمین سر خورد و پس از برخورد با فنس‌های کنار پیست، متوقف شد. او دقایقی در کابین اتومبیلش گرفتار شده بود تا نجاتش دادند. البته او آسیبی ندید و تیم آلفارومئو در پیامی، سلامتی‌اش را تایید کرد.

بیشتر از ورزش