پلیس دانمارک تروریستی بودن تیراندازی در کپنهاگ را رد کرد

به گفته پلیس، مظنون ۲۲ ساله به دلیل بیماری روانی تحت درمان بوده است

بنا بر اعلام پلیس دانمارک، تیراندازی در یک مرکز خرید در پایتخت این کشور که به مرگ سه تن و زخمی شدن چهار نفر منجر شد، عملیاتی تروریستی نبود.

به گزارش آسوشیتدپرس، سورن توماسن، رئیس پلیس کپنهاگ، گفت که این مرد مسلح به‌تنهایی عمل کرده و به نظر می‌رسد قربانیان خود را تصادفی برگزیده است. او قربانیان تیراندازی بعدازظهر یکشنبه در مرکز خرید فیلد را یک پسر ۱۷ ساله و یک دختر ۱۷ ساله دانمارکی‌ و یک مرد ۴۷ ساله روس معرفی کرد. مرکز خرید فیلد یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در این کشور منطقه اسکاندیناوی است.

رئیس پلیس کپنهاگ افزود که چهار نفر دیگر شامل دو شهروند دانمارکی و دو شهروند سوئدی به دلیل جراحات ناشی از گلوله تحت درمان‌اند که جراحاتشان شدید اما وضعیت آن‌ها پایدار است.

به گفته او، چندین نفر دیگر نیز هنگام فرار از این مرکز خرید دچار جراحاتی جزئی شدند.

توماسن درباره فرد مهاجم گفت: «شخص تیرانداز یک دانمارکی ۲۲ ساله است که به نظر می‌رسد به‌تنهایی این کار را انجام داده است؛ انگیزه او هنوز مشخص نیست اما هیچ مدرکی مبنی بر تروریستی بودن این حمله وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس دانمارک با اشاره به اینکه مظنون اواخر وقت دوشنبه با اتهام اولیه قتل محاکمه خواهد شد، گفت: «در تحقیقات و شواهدی که پیدا کرده‌ایم، هیچ چیزی وجود ندارد که ثابت کند این یک اقدام تروریستی است.»

در تحقیقات پلیس، یک تفنگ از مظنون کشف و مشخص شد که او یک چاقو نیز به همراه داشته است. پلیس دانمارک همچنین تایید کرد که مظنون به دلیل مشکلات روانی تحت درمان بوده است اما اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، تیراندازی روز یکشنبه را «حمله ظالمانه» خواند و گفت: «این حمله‌ای غیرقابل‌درک، دلخراش و بی‌معنی است. پایتخت زیبا و امن ما در چند ثانیه تغییر کرد.»

قرار بود هری استايلز، خواننده بریتانیایی، ساعت ۸ شب به وقت محلی در سالنی که در فاصله کمتر از یک کیلومتری محل تیراندازی واقع شده بود، کنسرت بدهد اما این کنسرت لغو شد.

این بدترین حمله مسلحانه در دانمارک از فوریه ۲۰۱۵ محسوب می‌شود. در آن زمان، یک مرد ۲۲ ساله پس از تیراندازی در پایتخت که به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن پنج افسر پلیس منجر شد، کشته شد. گفته می‌شود آن حمله با انگیزه افراط‌گرایی اسلامی صورت گرفت.

بنا به گزارش دستگاه اطلاعات و امنیت دانمارک، سطح هشدار تهدید تروریستی در این کشور به «جدی»‌ افزایش یافته و گفته شده است که بزرگ‌ترین تهدید از جانب «اسلام‌گرایی نظامی» است.

این تیراندازی یک هفته پس از حمله‌ مسلحانه‌ای رخ می‌دهد که در کشور نروژ اتفاق افتاد. در ۲۵ ژوئن (۴ تیر)، تیراندازی یک مهاجم مسلح در یک باشگاه شبانه که عمدتا محل تفریح همجنسگرایان بود، به مرگ دو نفر و مجروح شدن ۲۱ نفر منجر شد.

بیشتر از جهان