مظنون حمله تروریستی نروژ به قتل دو نفر متهم شد

زانیار متاع‌پور مظنون به انجام حمله‌ای تروریستی در جریان جشن افتخار دگرباشان است

این مظنون ۴۲ ساله در سه نقطه در مرکز شهر اسلو به مردم تیراندازی کرد- Twitter/ @247TV3 

یک مرد ۴۲ ساله به کشتن دو نفر و زخمی کردن ۲۱ نفر در یک میخانه همجنس‌گرایان در نروژ متهم شد و نام و عکسش در رسانه‌های محلی منتشر شده است.

به گزارش رسانه‌های نروژی، زانیار متاع‌پور مظنون به انجام حمله‌ای تروریستی در جریان جشن افتخار همجنس‌گرایان (پراید) است.

Twitter/ @247TV3

بر اساس گزارش‌ها، متاع‌پور در کردستان ایران متولد شده و سپس در ۱۲سالگی به‌عنوان پناهنده وارد برگن نروژ شده است. او ملیت نروژی دارد و به گفته مقام‌ها در اسلو زندگی می‌کند.

به گزارش ان‌آر‌کی، او بامداد امروز [شنبه چهارم تیر] به انجام دو فقره قتل، اقدام به قتل و تروریسم متهم شد.

در این حمله فجیع، بامداد روز شنبه مردی مسلح در سه نقطه از مرکز پایتخت نروژ، ازجمله مقابل میخانه لندن که سال‌ها محل تجمع و دیدار جامعه دگرباشان جنسی و جنسیتی در این شهر بوده است به تیراندازی اقدام کرد.

طبق اعلام پلیس، این حمله اقدام افراطی تروریستی اسلامی بوده است. این تیراندازی حدود ساعت ۱:۱۵ دقیقه بامداد روز شنبه (۴ تیر) به وقوع پیوست و به گفته شاهدان عینی، مظنون تفنگی از کیف خود درآورد و شروع به تیراندازی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند دقیقه بعد ماموران پلیس این مهاجم را دستگیر کردند. مقام‌های پلیس گفته‌اند دو سلاح، ازجمله یک تفنگ تمام‌خودکار در صحنه جرم کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ملی نروژ موسوم به وی‌جی، سازمان اطلاعات و امنیت پلیس نروژ یک ماه پیش متاع‌پور را بازجویی کرده بود و بر اساس یافته‌های آن بازجویی، ماموران به این نتیجه رسیده‌ بودند که حضور این شخص که حالا مظنون به قتل است در جامعه «خطر حتمی ندارد.»

راجر برگ، رئیس اطلاعات و امنیت پلیس در نشست خبری امروز بعدازظهر گفت: «در ماه مه، اداره اطلاعات و امنیت پلیس با این مهاجم [مظنون] در مورد اظهار علاقه‌اش به گزاره‌هایی که تخطی از اسلام محسوب می‌شوند مصاحبه کرد.»

«از این گفت‌وگوها معلوم نبود که این مهاجم [مظنون] قصد اعمال خشونت داشته باشد.»

اداره اطلاعات و امنیت نروژ، شنبه بعدازظهر خطر حمله تروریستی در این کشور را از درجه سه یعنی «شرایط عادی» به درجه پنج که «شرایط ویژه» است، تغییر داد. بر‌اساس اعلام اداره اطلاعات و امنیت نروژ، در هشدار درجه پنج، مردم کشور نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهند، اما باید «هشیار» تر باشند و هر مورد مشکوکی را به پلیس گزارش دهند.

کریستین هاتلو، وکیل اداره پلیس می‌گوید: «طبق ارزیابی کلی ما دلایلی وجود دارد که باور داشته باشیم او می‌خواسته است هراس شدیدی در اجتماع ایجاد کند.»

Twitter/ @247TV3

«اگر سوابق پزشکی داشته باشد باید بررسی کنیم. الان اطلاعی از آن نداریم.»

راه‌پیمایی دگرباشان جنسی و جنسیتی اسلو قرار بود آخر همین هفته برگزار شود، اما برگزارکنندگان آن را لغو کردند.

یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ در فیس‌بوک نوشت: «تیراندازی امشب در بیرون میخانه لندن در اسلو حمله‌ای بی‌رحمانه و بسیار هولناک به مردم بی‌گناه بود.»

او گفت با آنکه انگیزه این تیراندازی مشخص نیست، موجی از هراس و نگرانی در میان دگرباشان جنسی و جنسیتی به پا کرد. استوره نوشت: «همگی در کنارتان ایستاده‌ایم».

© The Independent

بیشتر از جهان