رسانه‌های ترکیه: ایران قصد ترور سرکنسول پیشین اسرائیل را داشت

موساد پس از کشف طرح ترور، سرکنسول سابق اسرائیل و شریک‌ زندگیش را با هواپیمای خصوصی از استانبول به اسرائيل منتقل کرد

ماموران ترور در همان هتلی اتاق گرفته بودند که سرکنسول پیشین اسرائیل و شریک‌ زندگیش برای تعطیلات آنجا اقامت داشتند- BULENT KILIC / AFP

یک هفته پس از اعلام خبر بازداشت اعضای یک «هسته تروریستی وابسته به حکومت ایران» در استانبول، رسانه‌های ترکیه روز پنج‌شنبه در چند گزارش نوشتند هدف اصلی این عملیات خنثی‌شده تروریستی، یوسی لوی سِفاری، سرکنسول پیشین اسرائیل در استانبول، بود.

روزنامه تایمز اسرائیل بامداد روز جمعه دهم تیرماه در گزارشی به‌نقل از وب‌سایت خبری «وای‌نت» نوشت، «تروریست‌های ایرانی»، به‌عنوان بخشی از طرح ترور خود، در همان هتلی اتاق گرفته بودند که سرکنسول پیشین اسرائیل و شریک‌ زندگیش برای تعطیلات آنجا اقامت داشتند.

تایمز اسرائیل به‌نقل از رسانه‌های داخلی ترکیه نوشت، دادستانی این کشور پرونده کیفری هفت تن از هشت فرد بازداشت‌شده را برای تمدید قرار بازداشت و ادامه تحقیقات کیفری، در اختیار دستگاه قضایی و قضات ترکیه قرار داده است.

به‌نوشته تایمز اسرائیل، ماموران امنیتی موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه خارجی اسرائيل) پس از کشف طرح ترور، سرکنسول سابق اسرائیل و شریک‌ زندگی او را با یک هواپیمای خصوصی از استانبول به اسرائيل بردند.

به‌نوشته رسانه‌های ترکیه، هدف دومی که این هسته تروریستی پس از سرکنسول سابق اسرائیل، در نظر داشت، شهروندان عادی و گردشگران اسرائیلی بودند که در آن مقطع در ترکیه به‌سر می‌برندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های امنیتی اسرائيل، در روزهایی که بیشترین احتمال حمله وجود داشت، حدود دو هزار شهروند اسرائیلی در ترکیه اقامت داشتند.

مقام‌های امنیتی اسرائيل به گردشگران این کشور هشدار داده بودند بلافاصله خاک ترکیه را ترک کنند، یا اگر امکان خروج از ترکیه را ندارند از محل اقامت و هتل‌های خود خارج نشوند و به کسی نیز اجازه ورود ندهند.

به‌نوشته رسانه‌های ترکیه، دستگاه‌های امنیتی ترکیه از زمان ورود این تیم تروریستی به خاک ترکیه آنها را زیر نظر داشتند و در آخرین لحظه، در حالی که مسلح بودند، دستگیرشان کردند.

پیشتر روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت اعضای هسته تروریستی وابسته به حکومت در هتل سول و سه آپارتمان اجاره‌ای در استانبول بازداشت شدند.

پنج‌شنبه هفته گذشته، تنها چند ساعت بعد از آن که رسانه‌های داخلی ترکیه اعلام کردند هشت تن به اتهام تلاش برای ترور گردشگران اسرائیلی بازداشت شدند، یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت اسرائیل، وارد آنکارا شد و از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای «خنثی‌سازی طرح ترور نیروهای وابسته به حکومت ایران» تشکر کرد.

نزدیکی دوباره آنکارا و تل‌آویو و شروع مجدد همکاری‌های امنیتی این دو کشور، می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران به‌شمار برود. حکومت ایران بارها از خاک ترکیه برای اهداف امنیتی خود استفاده کرده‌ است.

بیشتر از جهان