طالبان در جست‌وجوی بلخابی‎‌ها؛ افزایش سختگیری در نواحی هزاره‌‎نشین

طالبان در پی بازداشت کسانی‌اند که در ۱۰ ماه گذشته با مهدی مجاهد همکار بودند

پس از سقوط مرکز بلخاب، صدها تن از اهالی بلخاب به کوه‌ها پناه بردند- JAVED TANVEER / AFP

پس از آغاز درگیری‌ها در بلخاب، تعداد پست‌های ایست‌‌بازرسی‌های طالبان در نواحی هزاره‎‌‌نشین شهرهای مختلف افغانستان از جمله سرپل، بامیان، سمنگان، جوزجان، مزارشریف و کابل افزایش یافتند. برخی منابع آگاه در کابل و بامیان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان به منظور جلوگیری از تحرکات نظامی مخالفان خود و همچنین ایجاد رعب و وحشت در مردم، تعداد ایست‌‌بازرسی‌ها در نواحی هزاره‌‎نشین را افزایش داده‌اند.

یک منبع در بامیان، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت از یک هفته پیش که درگیری در بلخاب آغاز شد، طالبان در چندین ناحیه شهر ایست‌‌بازرسی ایجاد کردند و واحدهای نظامی سیار این گروه مدام برای نظارت به روستاها می‌روند. به گفته این منبع، طالبان هنوز بازرسی خانه‌های مردم را آغاز نکرده‌اند اما افزایش نظامیان این گروه در خیابان‌ها، به نگرانی‌های مردم دامن زده است.

در این چند روز، از دشت برچی، یکی از نواحی هزاره‌‎نشین کابل، هم افزایش پست‌های ایست‌بازرسی طالبان گزارش شده است. یک ساکن دشت برچی بدون ذکر نامش گفت که طالبان برخی از خانه‌های این ناحیه را هم بازرسی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، چند تن از دانشجویان بلخابی که در خوابگاهی در شبرغان، مرکز جوزجان، زندگی می‌کردند، بازداشت شدند. طالبان تاکنون در مورد دلیل بازداشت آن‌ها توضیحی نداده‌اند اما منابع آگاه می‌گویند که طالبان در شهرهای کابل و مزارشریف نیز اقدامی مشابه کرده‌اند.

یکی از اهالی بلخاب که در روزهای اخیر پس از پیمودن ده‌ها کیلومتر با پای پیاده توانسته است خود را به مرکز بامیان برساند، گفت که طالبان همه‌جا دنبال بلخابی‌ها می‌گردند. این منبع افزود که ساکنان بلخاب به اتهام همکاری و همدستی با مهدی مجاهد، فرمانده بلخابی که اکنون با طالبان در جنگ است، بازداشت می‌شوند.

مهدی مجاهد در ماه‌های اخیر، دفاتر سیاسی خود را در برخی از شهرها از جمله کابل و مزارشریف فعال کرده بود و طالبان اکنون در جست‌وجوی کسانی‌اند که در ۱۰ ماه گذشته، با مهدی همکاری کرده‌اند.

شهرستان بلخاب در استان سرپل واقع در شمال افغانستان، در یک هفته اخیر، درگیری‌های مرگباری میان طالبان و یک فرمانده محلی جداشده از این گروه را شاهد بود.

شنبه گذشته، پس از سقوط مرکز بلخاب به دست طالبان، صدها تن از اهالی بلخاب به کوه‌ها پناه بردند. تاکنون اجساد تیرباران‌شده ۳۶ غیرنظامی در روستاهای مختلف بلخاب پیدا شده است. شماری از این غیرنظامیان پس از بازداشت و شکنجه، سر بریده و برخی دیگر تیرباران شده‌اند.

تاکنون که شش روز از سقوط مرکز بلخاب می‌گذرد، هیچ‌یک از سازمان‌های امدادرسان برای حمایت از غیرنظامیان و خانواده‌های متواری‌شده به کوه‌ها، به این شهرستان نرفته‌اند.