کشتار غیرنظامیان؛ هیچ یک از سازمان‌های امدادرسان حاضر نیستند به بلخاب برود

تاکنون پیکر تیرباران‌شده ۳۶ نفر از غیرنظامیان پیدا شده است

با گذشت پنج روز از سقوط مرکز بلخاب به دست طالبان، منابع محلی از پیدا شدن پیکر تیرباران‌شده ۳۶ نفر از غیرنظامیان در روستاهای بلخاب خبر می‌دهند.

به گفته این منابع، این افراد پس از سقوط سنگرهای دفاعی بلخاب و ورود طالبان به مرکز این شهرستان، با اطمینان خاطر از اینکه چون در جنگ دخالت نداشته‌اند، کسی کاری به آن‌ها ندارد، خانه‌هایشان را ترک نکرده بودند.

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که روستاهای شیرقلعه، قلعه گگ، خوال سیاه گگ‌، هیل ترکگ، چایله، چنارک، ییلاق گرو، خم آب شورک، تخشار، دهنه، پروشان، توغی، هوش  و خالر خالی از سکنه شده‌اند و به جز افراد کهنسال و بیمار، بقیه ساکنان به کوه‌ها متواری شده‌اند.

این منبع گفت افرادی که به‌تازگی از کوه‌ها به خانه‌هایشان بازگشته‌اند، تا روز سه‌شنبه، پیکر ۳۶ تن از افراد کشته‌شده در روستاهای مختلف بلخاب را کشف و دفن کرده‌اند. شماری دیگر هنوز ناپدیدند و مشخص نیست که آیا در کوه‌ها پناه گرفته‌اند یا کشته شده‌اند.

براساس گزارش این منبع، بیشتر کشته‌شدگان در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه و در جریان ورود نظامیان طالبان به روستاها و حین بازرسی خانه‌های مردم کشته شده‌اند. هشت نفر در روستای شیرقلعه، هشت نفر از جمله دو چوپان در روستای قلعه‌گک، شش نفر در روستای تخشار، چهار نفر در روستای دهنه و ۱۲ نفر در روستای ییلاق گرو قربانیانی‌اند که اجساد آنان تاکنون پیدا شده است. 

در میان کشته‌شدگان، زنان و کهنسالان هم هستند. بیشتر این افراد در جریان بازرسی از خانه‌هایشان بیرون کشیده و تیرباران شدند. ۱۲ نفر در روستای ییلاق گرو هم در حالی کشته شده‌اند که در یک مسجد پناه گرفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، در میان کشته‌شدگان یک زن هم هست که پس از شکنجه، زنده به رودخانه بلخاب انداخته شد. چند کهنسال بیمار که توان بالا رفتن از کوه‌ها را نداشتند نیز در میان کشته‌شدگان‌اند.

این منبع تصریح کرد که طالبان هنگام بازرسی خانه‌ها، قفل درها را شکسته‌اند و بیشتر اموال مردم را با خود برده‌اند.

چندین منبع در بلخاب ارقام ذکرشده از غیرنظامیان کشته‌شده به دست طالبان را تایید کردند و گفتند که با فعال شدن شبکه‌های مخابراتی و اینترنت و همچنین بازگشت آوارگان و تثبیت مکان آنان، ممکن است ارقام کشته‌شده‌ها افزایش یابد.

یک منبع در مرکز سرپل به شرط حفظ نام گفت که مولوی محمد یعقوب مشهور به عبدالرحمان اکه، از روز شنبه در بلخاب حضور دارد و به هیچ‌یک از سازمان‌های امدادرسان اجازه نداده است به بلخاب وارد شوند. به گفته این منبع، کارمندان سازمان‌های امدادرسان از جمله نیروهای دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، از ترس وقوع درگیری دوباره، به بلخاب نمی‌روند؛ در حالی که دسترسی مردم به مخابرات و اینترنت در بلخاب مختل شده است و احتمال گسترش بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان وجود دارد.

این منبع تصریح کرد که مسئوولان شماری از سازمان‌های امدادرسان روز سه‌شنبه، در مرکز سرپل، جلسه برگزار کردند و درباره هماهنگی برای رسیدگی به آوارگان و آسیب‌دیدگان جنگ صحبت کردند. در این جلسه اعلام شد تا زمانی که طرف‌های درگیر تضمین امنیتی ندهند، هیچ‌یک ازکارمندان سازمان‌های امدادرسان از جمله کارمندان سازمان ملل متحد، حاضر نیستند به بلخاب بروند. به نقل از این منبع، منصور اکه، استاندار طالبان در سرپل، تاکنون به کارمندان سازمان‌های امدادرسان اجازه ورود به بلخاب و تضمین امنیتی لازم را نداده است.

در همین حال، صدها خانواده از ساکنان بلخاب در روزهای جمعه و شنبه گذشته با گذر از راه‌های صعب‌العبور، خود را به شهرستان یکاولنگ در بامیان رسانده‌اند و در وضعیت معیشتی نامساعدی به‌سر می‌برند. به گفته یک منبع آگاه در سرپل، روز چهارشنبه یک گروه از کارمندان سازمان‌های مددرسان وابسته به سازمان ملل متحد به یکاولنگ رفتند تا از وضعیت آواره‌های بلخاب در یکاولنگ و سایر بخش‌های بامیان گزارشی تهیه کنند. ممکن است پس از تهیه گزارش و ارزیابی اوضاع آوارگان، کمک‌هایی به آنان ارائه شود.