جنگ در بلخاب؛ یک نیروی انتحاری، گروه مهدی مجاهد را هدف قرار داد

بر اثر این انفجار ۱۴ نفر از نیروهای طالبان و شش نفر از نیروهای جبهه مردمی بلخاب کشته شدند

روز پنج‌شنبه، در نتیجه ۱۰ ساعت درگیری، ۱۴ عضو طالبان کشته شدند و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند-عکس:ایندیپندنت فارسی

حمله طالبان به شهرستان بلخاب در سرپل، حدود ساعت ۵ بامداد جمعه سوم تیرماه، برای دومین روز ادامه یافت. یکی از نزدیکان مهدی مجاهد، فرمانده نیروهای مستقر در بلخاب به ایندیپندنت فارسی گفت شب پنجشنبه، یکی از نیروهای طالبان به اسارت نیروهای مردمی بلخاب درآمد و حین بازرسی‌، کمربند خود را که در آن مواد انفجاری جاسازی ‌شده بود منفجر کرد. به گفته این منبع آگاه، درنتیجه این انفجار شش نفر از نیروهای مردمی بلخاب ازجمله یک فرمانده به‌نام خان محمد مجاهد کشته شدند. منبع آگاه افزود این نیروی انتحاری، به قصد ضربه زدن به نیروهای مردمی و افراد مهدی مجاهد، خودش را با عنوان اسیر به صورت عمدی به خان محمد مجاهد تسلیم کرده بود. این منبع آگاه گفت نیروهای انتحاری طالبان که اعضای واحدهای انتحاری بدری و منصوری محسوب می‌شوند، در خط نخست حمله به بلخاب حضور دارند و «با انگیزه مبارزه با هزاره‌ها و شیعیان» در این جنگ شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال یک منبع آگاه در میان نیروهای طالبان در سرپل گفت روز پنجشنبه، درنتیجه ۱۰ ساعت درگیری، ۱۴ نفر از اعضای طالبان کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته این منبع آگاه، زخمی‌های طالبان به بیمارستان‌های مرکزی سرپل، جوزجان و مزارشریف منتقل شده‌اند و وضعیت برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

در همین حال یکی از ساکنان بلخاب به شرط فاش نشدن نامش گفت هم‌زمان با درگیری در «قم کوتل» که از مسیرهای ورودی بلخاب است، سه هلیکوپتر طالبان بر فراز آسمان بلخاب به پرواز درآمدند و پس از لحظاتی به سمت مرکز سرپل بازگشتند. این هلیکوپترها به جنگجویان در حومه‌های بلخاب، مهمات و مواد غذایی رساندند.

بر اساس گفته‌های این منبع آگاه، طالبان تمامی مسیرهای ورودی بلخاب را مسدود کرده‌اند و به هیچ کسی اجازه ورود یا خروج از بلخاب را نمی‌دهند و حتی از ورود مواد غذایی به این شهرستان کوهستانی جلوگیری می‌کنند. از یک هفته پیش نیز از ورود دارو و تجهیزات پزشکی به این شهرستان جلوگیری شد.

این منبع آگاه افزود پس از حمله طالبان به منظور تصرف بلخاب، شماری از نیروهای مردمی که از بومی‌های این شهرستان‌اند و اسلحه دارند، به مهدی مجاهد پیوستند. مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره‌تبار در صفوف طالبان بود که به دلیل نارضایتی از رهبری طالبان و در اعتراض به آنچه، بی‌عدالتی در حق هزاره‌ها می‌داند، از این گروه جدا شد. مهدی مجاهد اکنون فرماندهی نیروهای ضد طالبان را در بلخاب بر عهده دارد.