هیئت طالبان با وزارت خزانه‌داری آمریکا در قطر ملاقات می‌کند

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید توماس وست در دیدار با تاجران افغان وعده داده است که چالش‌های نظام بانکی افغانستان حل خواهد شد

امیرخان متقی در راس هیئتی متشکل از مسئولان وزارت خزانه داری طالبان و بانک مرکزی افغانستان عازم قطر شد - @HafizZiaAhmad1 توییتر

 

 

وزارت امور خارجه طالبان، روز چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ (۲۹ ژوئن)، اعلام کرد که مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در راس هیئتی متشکل از مقام‌های ارشد وزارت خزانه‌داری طالبان و بانک مرکزی افغانستان، عازم قطر شده است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، در توییتی هدف این سفر را ملاقات هیات طالبان با مقام‌‎های وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان کرد. او نوشت: «در این نشست با مقام‌های آمریکایی، علاوه بر مسایل سیاسی، بر موضوعات اقتصادی و بانکی نیز تمرکز خواهد شد.» 

در همین حال، بانک مرکزی افغانستان که مدیریت آن را اکنون طالبان در دست دارند، روز چهارشنبه، هشتم تیر، با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که شماری از تاجران افغان در امارات متحده عربی با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، ملاقات کرده‌اند. در این اطلاعیه آمده است که توماس وست در دیدار با تاجران افغان گفته است «چالش‌های موجود در نظام بانکی افغانستان را به زودی حل می‌کنیم». 

توماس وست هنوز در مورد این دیدار یا اطلاعیه بانک مرکزی افغانستان اظهار نظری نکرده است.

در ۱۰ ماه گذشته، طالبان پیوسته و به اشکال مختلف کوشیده‌اند دولت ایالات متحده را متقاعد کنند که ذخایر ارزی افغانستان را که پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، در بانک نیویورک مسدود شد، آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان اوضاع نابسامان اجتماعی، رکود شدید اقتصادی، و مهاجرت سیل‌آسای مردم از افغانستان را ناشی از مسدود ماندن ذخایر ارزی کشور می‌دانند. 

جامعه جهانی که پیش از این در ۲۰ سال گذشته، نزدیک به ۸۰ درصد از مخارج دولت افغانستان را از طریق کمک‌های بلاعوض تامین می‌کرد، پس از تسلط طالبان بر أفغانستان، پرداخت این کمک‌ها را قطع کرد.

تامین‌کنندگان مالی افغانستان در نشست‌های بین‌المللی اعلام کردند که تا زمانی که حکومت طالبان موارد مربوط به حقوق بشر، حقوق زنان، و آزادی‌های مدنی مردم را در افغانستان رعایت واجرا نکند، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و تحریم‌های اقتصادی بر این گروه برداشته نخواهد شد.

با این حال، کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، نیز از سوی کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده آمریکا، صورت گرفته است که اغلب از طریق آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان توزیع می‌شود.

آمریکا اخیرا ۵۵ میلیون دلار برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله در جنوب شرق افغانستان، کمک کرد. با درنظر گرفتن این مبلغ، میزان کمک‌های بشردوستانه آمریکا به افغانستان در یک سال گذشته به ۷۷۴ میلیون دلار رسیده است.