ویروس‌ها از ریزپلاستیک‌ها «سواری می‌گیرند»؟

پژوهشگر اصلی این مطالعه می‌گوید: ریزپلاستیک‌ها چنان کوچک‌اند که یک شناگر ممکن است آن‌ها را ببلعد

عامل ابتلا به اسهال و ناراحتی معده، می‌تواند با متصل شدن به سطح ریزپلاستیک‌ها تا سه روز در آب دریاچه زنده بماند - MEHDI FEDOUACH / AFP

محققان دریافته‌اند که ویروس‌ها می‌توانند با هیچهایک کردن [رایگان سواری] روی ریزپلاستیک‌های موجود در آب شیرین زنده و مسری بمانند و این نگرانی از تاثیر این پدیده بر سلامت انسان را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه استرلینگ دریافتند که روتاویروس، عامل ابتلا به اسهال و ناراحتی معده، می‌تواند با متصل شدن به سطح ریزپلاستیک‌ها تا سه روز در آب دریاچه زنده بماند.

پروفسور ریچارد کیلیام، محقق ارشد این طرح، گفت: «ریزپلاستیک‌ها چنان کوچک‌اند که می‌توانند وارد دستگاه گوارش شناگر شوند. گاهی به شکل گلوله‌های کمرنگی به اندازه عدس به نام مهره‌پلاستیک با موج به ساحل می‌رسند و کودکان ممکن است آن‌ها را بردارند و به دهان بگذارند.»

او افزود: «برای آنکه بیمار شوید، به تعداد زیادی ذرات ویروس نیاز  نیست.»

این مطالعه در نشریه «انوایرومنتال پلوشن»  (Environmental Pollution) منتشر شد و اولین تحقیقی است که این موضوع را در طبیعت بررسی کرد. پژوهش پیشین در این زمینه بر گسترش ویروس‌ها در شرایط استریل بیمارستانی تمرکز داشت.

این پژوهش بخشی از طرح بزرگ‌تری به نام طرح «مسیر پلاستیک» (Plastic Vector) است که هزینه آن را مجمع تحقیقات محیط زیست طبیعی (Natural Environment Research Council) تامین می‌کند. در طرح مسیر پلاستیک، محققان نقش کمکی پلاستیک‌های موجود در محیط زیست در جابه‌جایی باکتری‌ها و ویروس‌ها و آثار احتمالی این موضوع بر سلامت انسان را بررسی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور کیلیام گفت حتی اگر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در تصفیه فاضلاب به بهترین نحو عمل کنند، باز هم آب خروجی حاوی ریزپلاستیک است و رودخانه آن را به مصب و سپس ساحل می‌برد.

او افزود که برخی ویروس‌ها هم می‌توانند خود را از پلاستیک رها کنند و به آب یا ماسه‌ها وارد شوند و به این ترتیب، بقای آن‌ها در محیط زیست افزایش می‌یابد.

البته این محققان میزان بقای این عوامل بیماری‌زا روی ریزپلاستیک‌ها را فقط برای بازه زمانی سه روز سنجیدند، یعنی ممکن است میزان دوام آن‌ها بیشتر هم باشد.

ریزپلاستیک یعنی ذرات پلاستیکی بسیار کوچکی که قطرشان کمتر از پنج میلی‌متر است و محیط‌زیست جهان را آلوده می‌کنند. ریزپلاستیک‌ها در سراسر کره‌زمین از اقیانوس‌های جهان گرفته تا هوایی که تنفس می‌کنیم و حتی در خون ما یافت شده‌اند.

این مطالعه جدید با تداوم رسوایی وضعیت آبراه‌ها در انگلستان هم‌زمان شد. آلودگی در این پهنه‌های آبی مدت‌ها است که هواداران محیط‌ زیست، سیاستمداران و عموم مردم را نگران کرده است و طبق داده‌های دولتی، تمام رودخانه‌های انگلستان آلوده‌اند.

بر اساس داده‌های دولتی، شرکت‌های آب در ماه مارس قبول کردند که در سال ۲۰۲۱، روزانه حدود هزار بار فاضلاب تصفیه‌نشده را به رودخانه‌ها، دهانه رودها و دریاهای انگلستان تخلیه کرده‌اند.

شرکت‌های فاضلاب در مواقع بارندگی شدید اجازه دارند این کار را انجام دهند اما سازمان محیط زیست بریتانیا می‌گوید خیلی بیش‌ از حد [فاضلاب] رها کرده‌اند.

ریچار فورد، نماینده جدید منتخب حوزه انتخابیه تایورتن و هانیتون برای مجلس بریتانیا، هفته پیش به ایندیپندنت گفت که پسر ۱۲ ساله‌ و یکی از دوستانش اخیرا بعد از شنا کردن در رودخانه‌ای محلی، بیمار شده‌اند و نگرانی از آلودگی در این منطقه به‌کرات اعلام شده است.

دولت بریتانیا در پی کاهش تخلیه فاضلاب در محیط زیست است و طرح‌های خود برای این کار را به رایزنی گذاشته است.

© The Independent

بیشتر از علوم