احتمال همه‌گیری وبا در ایران؛ شناسایی پنج مورد ابتلای قطعی

مبتلایان ایرانی به تازگی از کشور عراق بازگشته بودند

وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که شایع‌ترین راه انتقال آن، آشامیدن آب یا خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری «ویبریوکلرا» است- تسنیم

سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت خبر داد که پنج بیمار با ابتلای قطعی به وبا در ایران شناسایی شدند.

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، مریم مسعودی‌فر گفت: «برخی از مسافران بازگشته از عراق علایم بالینی وبا را پیدا کرده‌اند و تا به این لحظه از بین موارد مشکوک پنج نفر مبتلای قطعی به بیماری وبا شناسایی شده‌اند.»

او با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای هم‌جوار، آمار ابتلا به بیماری وبا افزایش یافته است، افزود: «افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند، باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی، شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم، و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند.»

مسعودی‌فر روز دوم تیر نیز گفته بود که «در استان‌های مرزی موارد مشکوک وبا» گزارش شده است.

سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» هشدار داده بود: «در بعضی از کشورهای هم‌مرز با ایران، وبا هنوز به‌صورت همه‌گیر وجود دارد. در پاکستان همه‌گیری وبا وجود دارد و احتمال گسترش آن هست؛ همچنین در برخی از کشورهای غربی ایران همه‌گیری این بیماری به طور غیررسمی گزارش شده است. بنابراین، با توجه به شرایط موجود، احتمال شیوع وبا در ایران دور از انتظار نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۳۱ خرداد نیز فرزام بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، از مشاهده مورد مشکوک وبا در مریوان خبر داده بود. پس از آن، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد که تعداد موارد مشکوک به بیماری التور وبا در استان کردستان به ۱۰ نفر رسیده است.

ابتلای مسافران ایرانی به بیماری وبا در شرایطی اعلام می‌شود که در روزهای آخر خرداد، مقام‌های عراق ابتلای قطعی ۱۳ نفر را به بیماری وبا، و نیز احتمال ابتلای تعدادی دیگر را، در این کشور تایید کرده بودند.

 به گفته مسئولان بهداشتی عراق، «۱۰ مورد ابتلا به وبا مربوط به استان سلیمانیه بوده است، و نیز ۵۶ مورد مشکوک به وبا در این استان گزارش شده است. سه مورد تاییدشده دیگر نیز مربوط به استان‌های مثنی و کرکوک بوده است».

چند روز پیش مسعود مردانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی، درباره شیوع وبا در کشور عراق و خطر آن برای ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «اگر وبا وارد کشور شود، کنترل آن بسیار مشکل (خواهد بود) و به همین دلیل باید بسیار مراقبت کنیم تا از ورود وبای غیربومی به ایران جلوگیری کنیم.»

وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که شایع‌ترین راه انتقال آن، آشامیدن آب یا خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری «ویبریوکلرا» است، و آلودگی دست‌ها نیز ممکن است موجب انتقال این بیماری شود. چنانچه این بیماری به موقع درمان نشود، به کم‌آبی شدید بدن می‌انجامد و به مرگ بیمار منجر می‌شود.

«دوره کمون» این بیماری، یعنی فاصله زمانی بین ورود باکتری عامل وبا به بدن تا زمان بروز نشانه‌های بالینی، معمولا  دو تا سه روز است، اما این دوره می‌تواند از چند ساعت تا پنج روز نیز به طول انجامد. در صورت درمان نشدن سریع، مبتلایان به گونه‌های شدید این بیماری ممکن است در عرض چند ساعت جان خود را از دست بدهند، ولی درمان صحیح و سریع همراه با جایگزین کردن آب و الکترولیت‌های از دست‌رفته، ممکن است خطر مرگ به علت ابتلا به وبا را به کمتر از یک درصد کاهش دهد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی  (WHO)، کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون مورد ابتلا به بیماری وبا در جهان ثبت می‌شود که به مرگ ۲۱ تا ۱۴۳هزار نفر می‌انجامد.