تایمز اسرائیل: آمریکا آماده ارائه سیستم دفاع هوایی به اوکراین است

زلنسکی بار دیگر خطاب به رهبران قدرت‌های جهانی گفت که تاخیر در انتقال تسلیحات به اوکراین دعوت از روسیه برای حملات بیشتر است

کمک‌های دیگر آمریکا شامل ارسال رادارها و مهمات بیشتر به منظور حمایت اوکراین در منطقه دونباس است - MANDEL NGAN / AFP

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از منابع آگاه نوشت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است اعلام کند که ایالات متحده یک سیستم موشکی پیشرفته زمین‌به‌هوا و همچنین پشتیبانی توپخانه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا از خود در برابر تهاجم چهارماهه روسیه دفاع کند.

به گزارش این روزنامه، ایالات متحده در حال خرید یک سیستم ضدهوایی نروژی به نام ناسماس (NASAMS) است تا با تحویل آن به اوکراین، دفاع هوایی این کشور را تقویت کند. ناسماس همان سیستمی است که در ایالات متحده، برای محافظت از حریم هوایی حساس اطراف کاخ سفید و ساختمان کنگره در واشنگتن استفاده می‌شود.

این منبع آگاه خبر داد که کمک‌های دیگر آمریکا شامل ارسال رادارها و مهمات بیشتر برای توپخانه اوکراینی به منظور حمایت از تلاش‌های این کشور در برابر حمله روسیه در منطقه دونباس است.

این خبر هم‌زمان با نشست‌های گروه هفت اقتصاد پیشرفته جی ۷ (G7) در آلمان و گردهمایی سالانه رهبران ناتو در مادرید منتشر می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی روز یکشنبه خود (پنجم تیر) پس از اصابت موشک‌های روسی به اهدافی در سراسر اوکراین، دوباره از «گروه هفت» خواست تسلیحات و سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر به اوکراین بفرستد و تحریم‌های جدید علیه روسیه اعمال کند. او تاکید کرد: «تاخیر در انتقال تسلیحات به اوکراین در واقع دعوت از روسیه است که بیشتر به کشور ما حمله کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران قدرت‌های اقتصادی یا همان گروه ۷ قرار است در حالی که در دامنه‌‌های آلپ در آلمان گرد هم می‌آیند و از طریق تماس ویدیویی با زلنسکی گفت‌وگو می‌کنند، تعهد خود به حمایت طولانی‌مدت از اوکراین را هم اعلام کنند.

جو بایدن در جریان برگزاری این نشست، گفت که «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اینکه ناتو و گروه ۷ از هم جدا شوند امید بسته بود، اما ما این کار را نکردیم و نخواهیم کرد.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز به عنوان میزبان اجلاس گروه ۷، اعلام کرد که می‌خواهد با همتایان خود درباره طرح‌های نظامی اوکراین و چگونگی کمک‌رسانی بیشتر به این کشور گفت‌وگو کند. به گفته او، «بازسازی اوکراین وظیفه‌ای برای چند نسل‌ خواهد بود».

گروه ۷ در حال حاضر متعهد است که به نیازهای فوری اوکراین به کمک مالی پاسخ دهد. وزرای دارایی این گروه در ماه گذشته موافقت کردند که ۱۹.۸ میلیارد دلار کمک اقتصادی برای کمک به کی‌یف تامین کنند. در همین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده و اروپا در اهداف خود برای پایان دادن به مناقشه از طریق مذاکره همسو هستند، حتی اگر نقش آن‌ها گاهی متفاوت به نظر برسد.

شولتس و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تاکنون تلاش کرده‌اند تا از طریق گفت‌وگوهای فعال با پوتین و زلنسکی، رسیدن به تفاهم را تسهیل کنند. آن‌ها در عین حال به اوکراین نیز سلاح می‌دهند. ایالات متحده تا حد زیادی گفت‌وگوهای مهم با روسیه را قطع کرده و قصد دارد تا جایی که ممکن است میدان نبرد اوکراین را تقویت کند تا این کشور با قدرت بیشتری سر میز مذاکره حاضر شود.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که کارایی تحریم‌های سخت علیه روسیه در نهایت ممکن است به این موضوع بستگی داشته باشد که آیا گروه ۷ و سایر رهبران می‌توانند برای کاهش مشکلات عرضه انرژی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها پیش از فرا رسیدن زمستان راهی پیدا کنند تا به منابع سوخت روسیه وابسته نباشند یا خیر.

بیشتر از جهان