گروه هفت: تا هر زمان که جنگ طول بکشد، در کنار اوکراین می‌ایستیم

زلنسکی در سخنرانی مجازی خود که پشت درهای بسته انجام شد، به رهبران گروه هفت گفت: «اکنون زمان مذاکره نیست»

در دومین روز نشست رهبران «گروه هفت»، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که  «اکنون زمان مذاکره نیست» و از آن‌ها خواست نهایت تلاششان را برای پایان‌دادن به تهاجم روسیه به کشورش تا «پایان سال» انجام دهند. رهبران هفت کشور ثروتمند جهان نیز اعلام کردند که به «حمایت مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک» از اوکراین ادامه می‌دهند و تا زمانی که طول بکشد در کنار این کشور خواهند ایستاد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز دوشنبه، ششم تیرماه، به خبرگزاری رویترز گفت که رهبران «گروه هفت» برای افزایش فشار بر روسیه به‌‌دلیل حمله‌اش به اوکراین، سه‌شنبه در آخرین روز نشست خود، ضمن اعلام مجموعه جدیدی از اقدام‌های هماهنگ در این راستا، برنامه‌های خود برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه را نهایی خواهند کرد.

این مقام آمریکایی در حاشیه نشست سه‌روزه‌ای که در قصر المائو در دامنه کوه‌های آلپ ایالت باواریای آلمان درحال برگزاری است، گفت: «مقاصد دوگانه رهبران گروه هفت شامل هدف قراردادن مستقیم درآمدهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به‌ویژه ازطریق انرژی، و همچنین به حداقل رساندن سرریزها و تاثیر آن بر اقتصاد کشورهای گروه هفت و سایر نقاط جهان بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای گروه هفت که تقریبا نیمی از تولید اقتصادی جهان را در اختیار دارند، مصمم‌اند تا بدون تحریک تورم فزاینده‌ای که به‌ویژه کشورهای فقیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، فشار بر روسیه را افزایش دهند. تعیین سقف قیمت نفت می‌تواند تامین منابع مالی جنگ روسیه را هدف قرار دهد و در عمل، قیمت حامل‌های انرژی را پایین می‌آورد.

«گروه هفت» متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن است. نشست سالیانه این گروه از روز یکشنبه، پنجم تیرماه (۲۶ ژوئن) به میزبانی آلمان آغاز شد. 

تحریم‌های غرب به شدت به اقتصاد روسیه ضربه زده است و هدف از اقدام‌های جدید گروه هفت، محروم‌کردن کرملین از درآمدهای نفتی باقی‌مانده برای آن کشور است. به گفته این مقام آمریکایی، کشورهای گروه هفت با برخی کشورهای دیگر ازجمله هند، برای محدود کردن درآمدهای پوتین همکاری خواهند کرد.

زلنسکی: اکنون زمان مذاکره نیست

روز دوشنبه، در دومین روز از این نشست، ولودیمیر زلنسکی یک سخنرانی خود برای رهبران گروه هفت، از آن‌ها خواست تا نهایت تلاششان را برای پایان‌دادن به تهاجم روسیه به کشورش تا «پایان سال» انجام دهند.

بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری فرانسه، زلنسکی در سخنرانی مجازی خود که پشت درهای بسته انجام شد، به رهبران گروه هفت گفت: «اکنون زمان مذاکره نیست.»

یک منبع نیز به خبرگزاری فرانسه گفت رئیس‌ جمهوری اوکراین گفته است درحالی‌که سربازانش به دفاع از اوکراین ادامه می‌دهند، شرایط نبرد برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

علاوه‌بر این، یک مقام اروپایی هم به تلویزیون فرانس۲۴ گفت زلنسکی در سخنرانی خود، سامانه‌های دفاع ضد هوایی، تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و تضمین‌های امنیتی درخواست کرده است.

به گفته این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود، او علاوه‌بر این، خواستار کمک برای صادرات غلات از اوکراین و کمک‌های مورد نیاز برای بازسازی آن کشور شده است.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و میزبان این نشست، روز دوشنبه در توییتی ضمن تشکر از سخنرانی زلنسکی در این جلسه، نوشت: «به‌عنوان گروه هفت، ما متحد در کنار اوکراین می‌مانیم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد. برای این کار، همه ما باید تصمیم‌هایی سخت اما ضروری اتخاذ کنیم. ما به افزایش فشار بر پوتین ادامه خواهیم داد. این جنگ باید به پایان برسد.»

 کاخ سفید نیز اعلام کرد که رهبران گروه هفت «تعهد امنیتی بی‌سابقه و بلندمدتی را برای ارائه حمایت‌های مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک» به اوکراین تا هر زمان که جنگ ادامه پیدا کند، برعهده می‌گیرند و از آن جمله می‌توان به «ارائه به‌موقع تسلیحات به آن کشور» اشاره کرد. 

همزمان یک منبع آگاه روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که ایالات متحده درحال برنامه‌ریزی برای ارسال موشک‌های ضدهوایی پیشرفته به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه است.

بیانیه گروه هفت علیه روسیه و در حمایت از اوکراین

گروه هفت کشور ثروتمند جهان روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در نشست سران خود در آلمان، متعهد شد که از اوکراین دربرابر تجاوز روسیه حمایت کند.

در این بیانیه آمده است: «ما به حمایت مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک ادامه خواهیم داد و تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ایستاد.»

رهبران هفت کشور ثروتمند همچنین به روسیه هشدار دادند که باید اجازه انتقال محموله‌های غلات از اوکراین را صادر کند تا از تشدید بحران جهانی غذا جلوگیری شود. آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما فورا از روسیه می‌خواهیم بدون قید‌وشرط حملات خود به زیرساخت‌های کشاورزی و حمل‌ونقل را متوقف کند و امکان عبور آزاد کشتی‌های حامل محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین در دریای سیاه را فراهم کند.»

آن‌ها علاوه‌بر این، با ابراز نگرانی درباره برنامه‌های روسیه برای تحویل موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به بلاروس در ماه‌های آینده، در بیانیه‌ خود اعلام کردند: «ما از روسیه می‌خواهیم که ضمن خویشتنداری، مسئولانه رفتار کند.»

سران گروه هفت در ضمن از مسکو خواستند به اوکراینی‌هایی که برخلاف میلشان به روسیه برده می‌شوند، اجازه دهد فورا به کشورشان بازگردند.