نشست سالیانه «گروه هفت» در آلمان افتتاح شد

گروه هفت برای مقابله با نفوذ چین در کشورهای در حال توسعه تا پیش از سال ۲۰۲۷ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساخت در سراسر جهان هزینه می‌کند

نشست سالیانه «گروه هفت» روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲، در قصر المائو در میان کوه‌های آلپ ایالت باواریای آلمان با سخنان اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، و جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، گشایش یافت. این گروه متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان است: دو کشور مورد اشاره به‌علاوه فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن. آلمان امسال نقش میزبان و ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد.

برخی پیش‌بینی می‌کنند که اعمال فشار بر روسیه و پشتیبانی از اوکراین از یک سو، و مقابله با تورم و افزایش قیمت نفت و غذا در سراسر جهان از سوی دیگر، موضوعات اصلی نشست باشند. 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز در نشست افتتاحیه در کنار سایر رهبران همچون بوریس جانسون، جاستین ترودو، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیران بریتانیا، کانادا، و ژاپن، حضور داشت. امسال از برخی از کشورهای دموکراتیک دیگر، از جمله هند، اندونزی، آرژانتین، سنگال، و آفریقای جنوبی، نیز برای شرکت در نشست دعوت شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، به صورت مجازی در نشست سخنرانی خواهد کرد. 

اولین جلسه این نشست سه‌روزه، دیدار بایدن و شولتز بود. جو بایدن در آغاز این جلسه آلمان را یکی از مهم‌ترین متحدهای آمریکا خواند و گفت که «گروه هفت» و کشورهای ناتو باید در مقابل حمله روسیه متحد بمانند. شولتز به بایدن گفت: «خبر خوب این است که همه توانستیم متحد بمانیم که پوتین هرگز انتظارش را نداشت.»

آقای شولتز از سوی برخی مورد انتقاد است که چرا به اوکراین تسلیحات سنگین نمی‌فرستد. او گفت: «در موضوع امنیت اوکراین، آلمان و آمریکا همیشه همگام با یکدیگر عمل خواهند کرد.» بایدن از افزایش بودجه نظامی آلمان و سرمایه‌گذاری صد میلیارد دلاری شولتز برای مدرن‌سازی نیروهای نظامی کشورش، تقدیر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک عضو ارشد دولت بایدن به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت که بایدن و شولتز بر سر لزوم پایان دادن به جنگ اوکراین از طریق مذاکره توافق کرده‌اند، اما وارد جزئیات ماجرا نشده‌اند. اما به گفته این مقام، این دو رهبر گفت‌وگوی مفصلی راجع به تورم یا مسائل مربوط به نفت نداشته‌اند.

جانسون در پاسخ به این پرسش که به نظر او آیا آلمان و فرانسه اقدامات کافی برای کمک به اوکراین انجام داده‌اند یا نه، آلمان را ستود، اما چیزی در مورد فرانسه نگفت. روابط لندن و پاریس در دوران اخیر و در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده است. 

مسئله تغییرات اقلیمی نیز در نشست المائو مطرح خواهد شد. آلمان خواهان تشکیل «باشگاه اقلیمی» برای تعیین اهداف عملی در مورد [حذف] تشعشعات کربن در میان کشورهای شرکت‌کننده است. جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی بایدن، روز شنبه (پیش از آغاز سفر) گفت: «از تعهدات اقلیمی کوتاه نمی‌آییم.»

بایدن روز یکشنبه به‌طور رسمی برنامه همکاری جهانی در زمینه زیرساخت‌ها را که هدف آن مقابله با نفوذ چین در کشورهای در حال توسعه است، نیز افتتاح کرد. طبق این پروژه، کشورهای «گروه هفت» قرار است تا پیش از سال ۲۰۲۷ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساخت در سراسر جهان هزینه کنند. مقام‌های آمریکا مدت‌ها است علیه برنامه‌های زیرساختی چین هشدار می‌دهند و می‌گویند این برنامه‌ها بیشتر به نفع پکن است تا کشورهای دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری. البته برخی کارشناسان اقتصادی با چنین دیدگاهی موافق نیستند.

روسیه برای پیشواز نشست المائو و نشست ناتو در مادرید که در پی خواهد آمد، برای اولین بار در سه هفته گذشته، دست به شلیک موشک به کی‌یف، پایتخت اوکراین، زد. به گفته ویتالی کلیشکو، شهردار کی‌یف، این موشک‌ها حداقل به دو ساختمان مسکونی اصابت کردند.

بایدن حملات روسیه را محکوم کرد و گفت مسکو «بار دیگر عملی بربرانه» انجام داده است. او تاکید کرد: «ما باید کنار هم بایستیم، چون پوتین از آغاز روی این شرط بسته است که از هر راه ممکن، در ناتو و گروه هفت شکاف ایجاد شود. اما چنین چیزی رخ نداده است و نخواهد داد.»

در فیلم‌هایی که از صحبت‌های رهبران پخش شده است، شوخی‌های آن‌ها را درباره پوتین می‌شنویم. رئیس ‌جمهوری روسیه به عکس‌هایی معروف است که در آن‌ها برهنه اسب‌سواری و خرس‌سواری می‌کند تا توان فیزیکی‌اش را به رخ بکشد. جانسون با اشاره به آن عکس‌ها، به شوخی گفت، شاید باید کتش را درآورد «تا نشان دهیم که از پوتین قوی‌تریم». ترودو نیز به شوخی گفت:‌ «اسب‌سواری با سینه عریان.»

در سخنانی جدی‌تر، جانسون گفت: «پوتین منابع رو به کاهش خود را خرج این جنگ بی‌فایده و بربرانه می‌کند. او هزینه خودخواهی‌اش را از جیب مردم اوکراین و روسیه می‌پردازد. ما باید راه تامین مالی رژیم پوتین را قطع کنیم.»

از اقدام‌های عملی علیه روسیه که از این نشست حاصل خواهد شد، ممنوعیت واردات طلای روسیه خواهد بود. پیش از آغاز نشست، بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، ژاپن، و کانادا این ممنوعیت را اعلام کرد. پس از انرژی، طلا دومین صادرات بزرگ روسیه دانسته می‌شود. به گفته کاخ سفید، در سال ۲۰۲۰، روسیه نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار طلا صادر کرد که حدود پنج درصد صادرات جهانی این کالا است. حدود ۹۰ درصد طلای روسیه به کشورهای «گروه هفت» صادر می‌شود و از این میان بیش از ۹۰ درصد (نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار) فقط به یک کشور می‌رود: بریتانیا. آمریکا در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار طلا از روسیه وارد کرد و این رقم در دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به کمتر از یک میلیون دلار رسید. به گفته واشنگتن، جزئیات ممنوعیت واردات طلا روز سه‌شنبه، ۲۸ ژوئن، و به عنوان اقدام «گروه هفت» اعلام می‌شود. 

تعیین احتمالی سقف قیمت برای انرژی نیز در دستورکار قرار دارد. اتحادیه اروپا پیش از این شش دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده است که طبق آخرین مورد این تحریم‌ها، ۹۰ درصد واردات نفت خام از روسیه تا پایان سال جاری ممنوع خواهد شد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در مورد احتمال تعیین سقف قیمت انرژی گفت: «می‌خواهیم وارد جزئيات شویم و مطمئن باشیم که درک مشترک و روشنی در مورد آثار مستقیم و عواقب جانبی این کار داریم.»

مطابق معمول، نشست رهبران با اعتراضات هم همراه بود. البته برگزاری این نشست‌ها در نقاطی دورافتاده مثل قصر المائو، که روزگاری قصر تعطیلات نازی‌ها بود و اکنون هتلی لوکس است، باعث می‌شود که رسیدن معترضان به آن‌ها سخت‌تر باشد. امسال نیز فقط حدود ۲۰۰ نفر حوالی ظهر در شهر کوچک «گارمیش-پارتنکیرخن» که در نزدیکی قصر المائو است، تظاهرات کردند. سازمان‌دهندگان به خبرگزاری آلمان گفتند که انتظار دارند شمار معترضان به حدود ۲۰۰۰ نفر برسد. روز شنبه شاهد تظاهرات بزرگ‌تری در شهر مونیخ که مهم‌ترین شهر ایالت باواریا است بودیم؛ هرچند، تعداد معترضان آنجا نیز بسیار کم‌تر از ۲۰ هزار نفری بود که پیش‌بینی شده بود. 

پلیس آلمان روز یکشنبه گفت چهار نفر از شرکت‌گنندگان در تظاهرات مونیخ به اتهام موجب شدن آسیب جسمی، دستگیر شده‌اند.