حضور شی جین‌پینگ در سالگرد بازگشت هنگ کنگ به چین

این مراسم یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در جنوب‌شرق آسیا است

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین - ANTHONY WALLACE / AFP

بر اساس گزارش‌‌های رسانه‌های محلی، شی جین پینگ به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ به چین و به منظور برگزاری مراسم تحلیف جون لی، مدیر اجرایی جدید هنگ کنگ، در جشن‌های هفته آینده «حاضر» می‌شود.

با این حال هنوز معلوم نیست او به این مستعمره سابق بریتانیا که در پی سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی همچنان درگیر تظاهرات است، شخصا سفر می‌کند یا نه.

شینهوا، خبرگزاری رسمی دولت چین، روز شنبه گفت که شی در نشستی به مناسبت این سالگرد و برای تحلیف مدیر اجرایی جدید شرکت خواهد کرد؛ اما در این اطلاعیه جزئیات بیشتری ارائه نشد.

همین به شکل گرفتن گمانه‌زنی‌هایی در مورد ماهیت این نشست رئیس‌جمهوری چین منجر شد؛ شخصی که در دو سال گذشته در تعدادی از گردهمایی بین‌المللی، از طریق ویدیو کنفرانس حضور داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر شی تصمیم بگیرد شخصا به این نشست برود، این اولین سفر او به خارج از سرزمین اصلی چین از زمان شروع همه‌گیری از دو سال پیش، خواهد بود.

لی و کری لم، سلف او، هر دو برای تقدیر از شی برای شرکت در جشن‌های سالگرد بیانیه‌هایی صادر کردند اما معلوم نکردند که آیا او به هنگ کنگ سفر می‌کند یا نه.

این سالگرد یکی از برجسته‌ترین رویدادهای سیاسی در سالی است که بسیاری معتقدند شی در تکاپوی سنت‌شکنی و تصدی رهبری حزب برای سومین دوره پنج‌ ساله است.

او هم اکنون قدرتمند‌ترین رهبر چین دست‌کم از دهه ۱۹۸۰ به بعد است و در گرماگرم تقویت ارتش و در پیش گرفتن خط‌مشی خارجی قاطعانه‌تر، دوست دارد پیشقراول «نوسازی ملی» جلوه کند.

همچنین از زمان وضع قانون فراگیر امنیت ملی پکن در سال ۲۰۲۹ پس از شعله‌ور شدن اعتراض‌ها به قانون پیشنهادی استرداد و تسری آن به درخواست دموکراسی بیشتر، این نخستین بار است که شی در هنگ‌کنگ حضور خواهد یافت.

از آن پس، دولت در پی سرکوب بی‌رحمانه هرگونه مخالفتی، بسیاری از کنشگران، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران از جمله جیمی لای، ناشر پیشین روزنامه تعطیل‌شده‌ هوادار دموکراسی اپل دیلی و جوزف ذن، اسقف سابق ۹۰ ساله رمی کاتولیک هنگ‌کنگ را دستگیر کرد.

حضور شی در این مراسم در حالی اعلام می‌شود که هنگ‌کنگ در پی ظهور سویه فرعی جدید اومیکرون، از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا خبر می‌دهد.

این شهر روز جمعه از ابتلای بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر خبر داد که بازگشت قوانین سفت‌وسخت جداسازی و استقرار اجباری مبتلایان به کرونا و نزدیکان آن‌ها در قرنطینه‌های متمرکز به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس را در پی آورد.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent