وزیر دفاع چین: آمریکا می‌خواهد کشورهای آسیا-پاسیفیک را صاحب شود

وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود چین با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نظامی‌اش در نزدیکی تایوان، تهدیدی علیه وضع موجود در این جزیره است

چین با سرعت و شتابان در حال مدرن‌سازی ارتش خود و گسترش نفوذ و بلندپروازی‌های خود در منطقه است- REUTERS/Caroline Chia

وزیر دفاع چین، ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای تصاحب حمایت از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه و ترغیب آنان به روگردانی از پکن متهم کرد.

ژنرال وی فنگه، روز یکشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، گفت که واشنگتن به دنبال پیشبرد منافع خود «تحت پوشش چندجانبه‌گرایی»‌است.

ژنرال فنگه یک روز پیش از این اظهارات و در نشست شانگری-لا در سنگاپور، در انتقاد از لوید آستین، همتای آمریکایی خود، او را به اتهام‌زنی علیه چین متهم کرده بود.

آستین روز شنبه گفته بود که چین از طریق تحریک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نظامی در نزدیکی تایوان، تهدیدی علیه وضع موجود در این جزیره است. او همچنین بر لزوم مشارکت چندجانبه با کشورهای هند-پاسیفیک تاکید کرده است که به گفته فنگه، تلاشی با هدف «به حاشیه راندن چین» است.

وی فنگه گفت: «هیچ کشوری نباید اراده خود را بر دیگران تحمیل کند یا با قلدری دیگران را تحت پوشش چندجانبه‌گرایی قرار دهد.» او گفت که این راهبرد «تلاشی است برای ایجاد یک گروه کوچک انحصاری به نام هند و اقیانوسیه آزاد و باز، برای به سرقت بردن کشورهای منطقه ما و هدف قرار دادن یک کشور خاص». به گفته وزیر دفاع چین، هدف از این راهبرد «ایجاد تنش و رویارویی برای مهار و محاصره سایر کشورها» است.

چین با سرعت و شتابان در حال مدرن‌سازی ارتش خود و گسترش نفوذ و بلندپروازی‌های خود در منطقه است. پکن اخیرا توافقی امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرده است. بسیاری از ناظران نگرانند که این توافق منجر به تاسیس یک پایگاه نظامی دریایی چین در اقیانوس آرام شود. چین همچنین هفته گذشته زمینه یک پروژه گسترش بندری در کامبوج را هموار کرد که می‌تواند پایگاهی برای پکن در خلیج تایلند فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته مقام‌های آمریکایی چین را به آزمایش یک موشک مافوق صوت متهم کردند؛ سلاحی که مقابله با آن برای سیستم‌های دفاع موشکی دشوارتر است، اما چین اصرار داشت که آن آزمایش، صرفا «آزمایش معمولی یک فضاپیما» بوده است.

وی فونگه در اظهارات روز یکشنبه خود درباره آزمایش فوق گفت: «کشورهای زیادی دارند سلاح‌های مافوق صوت تولید می‌کنند و تعجبی ندارد که چین نیز این کار را انجام دهد.»

او افزود: «طبیعی است که چین ارتش خود را توسعه دهد.»

او آمریکا را به دخالت در امور منطقه از طریق گشت‌زنی و فرستادن کشتی‌ها و هواپیماهایش به دریای چین جنوبی متهم کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ماه گذشته گفته بود که چین با ادعای [مالکیت] تایوان و تلاش برای تسلط بر دریای راهبردی چین جنوبی، «جدی‌ترین چالش بلندمدت نظم بین‌المللی» برای ایالات متحده است.

چین در گذشته با کشورهای منطقه، از جمله فیلیپین و ویتنام، بر سر قلمرو دریایی مبارزه کرده و گفته است که خواهان یافتن راه‌حل با کشورهای منطقه است.

تایوان و چین طی جنگ داخلی ۱۹۴۹ از هم جدا شدند، اما چین جزیره تایوان را جزو قلمروی خود می‌داند.

واشنگتن از سیاست «چین واحد» پیروی می‌کند که پکن را به رسمیت می‌شناسد، و روابط غیررسمی و مناسبات دفاعی با تایپه را مجاز می‌داند.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته گفت که در صورت حمله چین به تایوان، ایالات متحده مداخله نظامی خواهد کرد؛ هرچند، کاخ سفید سپس این اظهارات را تعدیل کرد و گفت که منعکس‌کننده تغییر سیاست واشنگتن نیست.