جلسه محرمانه فرماندهان ارشد نظامی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب برای مقابله با تهدید هوایی ایران

آمریکا بانی این جلسه بود و ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس وقت سنتکام مدیریت آن را بر عهده داشت

نشست بندر شرم‌الشیخ مصر که پیشتر درباره‌اش اطلاع‌رسانی نشده بود، اولین جلسه در نوع خود با حضور طیفی از مقام‌های ارشد اسرائیلی و عرب، و تحت هدایت و راهبرد آمریکا برگزار شده است- REUTERS/Amir Cohen

نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و خاورمیانه‌ای، گزارش داده که ایالات متحده در ماه مارس نشستی محرمانه را با مقام‌های ارشد اسرائیل و کشورهای عرب در شرم‌الشیخ تشکیل داد تا درباره نحوه اقدام هماهنگ علیه قابلیت‌های رو به گسترش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مذاکره کنند.

نشست بندر شرم‌الشیخ مصر که پیشتر درباره‌اش اطلاع‌رسانی نشده بود، اولین جلسه در نوع خود با حضور طیفی از مقام‌های ارشد اسرائیلی و عرب، و تحت هدایت و راهبرد آمریکا برگزار شده است.

وال‌استریت ژورنال نوشته است که آمریکا بانی این جلسه بود و ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس وقت ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام)، مدیریت آن را بر عهده داشت و توانست فرماندهان ارشد اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، مصر و اردن را گرد هم آورد.

امارات متحده عربی و بحرین نیز نمایندگان خود را در سطوح پایین‌تر از فرماندهان نظامی، به نشست اعزام کرده بودند. بنا به این گزارش کویت و عمان در جلسه مقام‌های نظامی آمریکا و خاورمیانه‌ای در شرم‌الشیخ حضور نداشتند.

وال‌استریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه نوشته است که مقام‌های شرکت‌کننده «در باره اقدام سریع در اطلاع‌رسانی به هنگام شناسایی تهدیدهای هوایی به توافق اصولی رسیدند.»

پیش از این و به دلیل افزایش حملات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مذاکراتی میان اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس درباره راه‌های مقابله با این تهدیدها انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد که مک‌کنزی در ماه مارس در یک نشست خبری گفته بود: «مهم این است که چطور اجزاء مختلف را در کنار هم قرار داد تا همه بتوانند یک نتیجه را ببینند، همه هشدار زودهنگام دریافت کنند، و همه آماده واکنش سریع به حمله بالقوه ایران باشند.»

اورشلیم پست نیز در همین زمینه گزارش داده است که چند روز پیش، مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل و مقام‌های ارشد سنتکام در یک نشست سه‌روزه عملیاتی-راهبردی شرکت کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که نشست فوق درباره «چالش‌های امنیتی منطقه‌ای و آمادگی مشترک برای سناریوهای احتمالی افزایش تنش در منطقه» بوده است.

در ژانویه گذشته اسرائیل از ستاد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا به فرماندهی مرکزی (سنتکام) منتقل شد و پس از آن اسرائیل در تلاش برای تقویت جایگاه خود در سنتکام بوده است.

انتقال اسرائیل به سنتکام نه‌تنها همکاری میان سربازان آمریکایی در منطقه را برای آن تسهیل می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه را برای تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای اسرائیل با کشورهای عربی را هموار سازد که برای مقابله با تهدید مشترک ایران مناسبات خود را عادی کرده‌اند.

اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس مجهز به سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی هستند. واشنگتن امیدوار است تا یک سامانه دفاع هوایی یکپارچه را در خاورمیانه تشکیل دهد که در آن کلیه رادارها، ماهواره‌ها و سایر حس‌گرهای متعلق به ارتش‌های منطقه‌ای در قالب یک مجموعه کار کنند.

یک هفته قبل از انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که این کشور در حال تشکیل یک «اتحاد دفاع هوایی خاورمیانه‌ای» با آمریکا است. گانتز افزود که این سامانه دفاعی پیش از این حملات ایران را خنثی کرده و ممکن است که با سفر جو بایدن به اسرائیل که قرار است ماه آینده میلادی صورت گیرد، تقویت شود.