اسرائیل: با حمایت آمریکا در حال تشکیل یک «ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای» هستیم

بنی گانتز گفت که این سامانه دفاعی پیش از این حملات ایران را خنثی کرده و ممکن است که با سفر پیش روی جو بایدن به اسرائیل، تقویت شود

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) از تشکیل یک ائتلاف هوایی تحت حمایت آمریکا خبر داد-Alex Wong/Getty Images/AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) از تشکیل یک ائتلاف هوایی تحت حمایت آمریکا خبر داد.

گانتز افزود که این سامانه دفاعی پیش از این حملات ایران را خنثی کرده و ممکن است که با سفر جو بایدن به اسرائیل که قرار است ماه آینده میلادی صورت گیرد، تقویت شود.

اسرائیل در سال‌های اخیر به متحدان عرب همسو با آمریکا نزدیک شده و به آنان پیشنهاد همکاری دفاعی داده است، که همگی نگرانی‌های مشترکی درباره ایران دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن امیدوار است که همکاری بیشتر بویژه در حوزه امنیت، می‌تواند باعث ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه و منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران شود. این همکاری همچنین می‌تواند موجب عادی‌سازی مناسبات کشورهای عرب دیگر از جمله عربستان سعودی، با اسرائیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز، در اظهاراتی که روز دوشنبه در میان قانون‌گذاران اسرائیلی ایراد کرد از آنچه که «اتحاد دفاع هوایی خاورمیانه» نامیده شده، رونمایی کرد و گفت همکاری در این زمینه پیشتر آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این جلسه گفت:‌ «طی سال گذشته، همراه با شرکایم در پنتاگون و دولت آمریکا هدایت یک برنامه گسترده که همکاری میان اسرائیل و کشورهای منطقه را تقویت می‌کند بر عهده داشتم.»

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «این برنامه در حال حاضر به اجرا درآمده و منجر به رهگیری موفقیت‌آمیز تلاش‌های ایران برای حمله به اسرائیل و دیگر کشورها شده است.»

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، در متنی که از سخنان آقای گانتز تهیه شده، نامی از کشورهای شریک در برنامه فوق، جزئیات بیشتر درباره حملات خنثی‌شده، و یا سازوکار ائتلاف قید نشده است.

یک مقام اسرائیلی به شرط اعلام نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت که کشورهای شریک در ائتلاف سامانه‌های دفاع هوایی خود را از طریق ارتباط الکترونیک از راه دور، با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که همکاری‌های نظامی میان اسرائیل و برخی کشورهای عرب در حوزه خلیج فارس از سر «استیصال» است.

هفته گذشته یک دیپلمات غربی به رویترز گفت که واشنگتن هنوز برای متقاعد ساختن شورای همکاری خلیج فارس برای توافق بر سر یک سامانه دفاع هوایی با حضور اسرائیل و آمریکا، تلاش می‌کند. شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی، قطر، کویت، و عمان است.

بنی گانتز، در سخنان روز دوشنبه خود ابراز امیدواری کرد که سفر مهم جو بایدن به اسرائیل «گام دیگری به سوی همکاری منطقه‌ای» را میسر کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است از ۲۲ تا ۲۵ تیر (۱۳ تا ۱۶ ژوئیه) به خاورمیانه برود. او در این سفر به اسرائیل و عربستان سعودی خواهد رفت و با سایر رهبران کشورهای عرب نیز ملاقات خواهد داشت.

با افزایش تنش‌ها بر سر برنامه اتمی تهران، اسرائیل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بخش‌هایی از عراق تحت حملات موشکی یا پهپادی قرار گرفته‌اند که گفته می‌شود از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته‌اند.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از کاهش تعهد و توجه آمریکا به امنیت منطقه و همچنین بی‌توجهی واشنگتن به نگرانی آنان از برنامه موشکی و فعالیت‌های گروه‌های نیابتی تهران در منطقه ناراضی‌اند.