دست‌کم هجده مهاجر در جریان عبور از حصار مرزی مراکش جان باختند

مردمی که از فقر و خشونت در قاره آفریقا می‌گریزند تلاش می‌کنند خودشان را از طریق مناطق تحت قلمروی اسپانیا به اروپا برسانند

در پی مناقشه با اسپانیا، مراکش سال گذشته کنترل خود را در اطراف منطقه مرزی سئوتا کاهش داد - FADEL SENNA / AFP

به گفته مقام‌های مراکش، روز جمعه (۲۴ ژوئن ۲۰۲۲) بر اثر ازدحام جمعیت در حصار مرزی این کشور با منطقه اسپانیایی ملیلا در شمال آفریقا، دست‌کم ۱۸ آفریقایی جان باختند و تعداد زیادی از مهاجران و نیروهای پلیس زخمی شدند.

به گزارش ان‌پی‌آر، بر اثر هجوم مهاجران در مجموع ۱۳۳ نفر از آن‌ها مرز بین شهر نادور و ملیلا را زیر پا گذاشتند. این هجوم، اولین عبور جمعی به این شکل از زمان بهبود روابط دیپلماتیک اسپانیا و مراکش در ماه گذشته است.

مردمی که از فقر و خشونت می‌گریزند گاهی اوقات، به‌منظور رسیدن به اروپا از طریق ملیلا و منطقه دیگری به‌نام سئوتا که جزو قلمروی اسپانیا قرار دارد، تلاش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند. اسپانیا برای دور نگه داشتن مهاجران از مرزهایش به مراکش متکی است.

سخنگوی دفتر دولت اسپانیا در ملیلا در مورد این اتفاق گفت که حدود دو هزار نفر تلاش کردند از مرز عبور کنند، اما پلیس این کشور و نیروهای مراکشی در دو طرف حصار مرزی، آن‌ها را متوقف کردند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا این اتفاق را یک حمله سازماندهی‌شده خشونت‌آمیز دانست و آن را به مافیای قاچاق انسان مرتبط کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور مراکش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این تلفات زمانی رخ داد که مردم سعی کردند از حصار آهنی بالا بروند. بر اساس اعلام این وزارتخانه، پنج مهاجر کشته و ۷۶ مهاجر دیگر زخمی شدند، همچنین ۱۴۰ افسر امنیتی مراکشی نیز مجروح شدند.

پس از آن، خبرگزاری رسمی مراکش به نقل از مقامات محلی اعلام کرد که ۱۳ نفر از مهاجران مجروح، در بیمارستان جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان به ۱۸ نفر افزایش یافت. در همین حال، انجمن حقوق بشر مراکش از کشته شدن ۲۷ نفر خبر داد که به سادگی قابل تایید نیست.

مقامات اسپانیایی نیز گفتند که ۴۹ نفر از نیروهای آن‌ها جراحات جزیی دیده‌اند، ضمن اینکه چهار خودروی پلیس بر اثر پرتاب سنگ از سوی برخی از مهاجران آسیب دیده است.

افرادی که موفق به عبور از این مرز شدند خودشان را به یک مرکز محلی مربوط به مهاجران رساندند. وزارت کشور مراکش مهاجران غیرقانونی را به اعمال خشونت متهم کرده و می‌گوید آن‌ها شهروندان کشورهای جنوب صحرای آفریقا بوده‌اند.

به گفته مقام‌های اسپانیایی، طی دو روز در ابتدای ماه مارس، بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر سعی کردند از مانع شش متری که ملیلا را احاطه کرده بود عبور کنند و نزدیک به هزار نفر موفق به عبور کردن از آن شدند.

در پی مناقشه با اسپانیا، مراکش سال گذشته کنترل خود را در اطراف منطقه مرزی سئوتا کاهش داد و به هزاران مهاجر اجازه داد وارد اسپانیا شوند. این اقدام به عنوان انتقام از تصمیم اسپانیا برای اجازه دادن به رهبر جنبش استقلال‌طلب صحرای غربی برای درمان کووید-۱۹ در بیمارستان اسپانیا تلقی شد.

با این‌حال وزیر امور خارجه اسپانیا از تصمیم کشورش در پذیرش رهبر جبهه پولیساریو به عنوان اقدامی انسان‌دوستانه دفاع کرد و با تاکید گفت اختلاف بر سر این موضوع با مراکش نمی‌تواند دلیلی برای ورود هزاران مهاجر غیرقانونی باشد.

تنش‌ها بین این دو کشور در اوایل سال جاری پس از حمایت اسپانیا از طرح مراکش برای اعطای خودمختاری بیشتر به صحرای غربی کاهش یافت.

بیشتر از جهان