سازمان ملل: طالبان به صورت گسترده حقوق بشر را در افغانستان نقض کرده‌اند

کشتار و تهدید مردم بیشترین موارد نقض حقوق بشر را شامل می‌شود

بر اساس گزارش سازمان ملل، طالبان علیه مخالفان در سراسر کشور دست به کشتار زدند - Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

یک گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که طالبان در ۱۰ ماه گذشته به‌طور گسترده حقوق بشر را در افغانستان نقض کرده‌اند. آنان برای پاکسازی افغانستان، به کشتار کسانی که دیدگاه مخالف دارند اقدام می‌کنند.

مجله فارن پالیسی (‌Foreign Policy) در مطلبی به قلم لیین اودانیل که تازگی‌ها چندین مطلب مهم در مورد افغانستان نوشته، گفته است که یک گزارش داخلی سازمان ملل متحد از نقض گسترده و شدید حقوق بشر در این کشور خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است طالبان به‌طور خشونت‌باری مخالفانشان را سرکوب می‌کنند و از بین می‌برند. آنان همچنین آموزش افراط‌گرایی در مدارس و دیگر نهادهای آموزشی را جایگزین آموزش عمومی کرده‌اند.

گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که طالبان به صورت افراطی دست به پاکسازی می‌زنند، از کودکان و زنان سوء‌استفاده می‌کنند، فعالیت رسانه‌ها را محدود می‌کنند، فعالان مدنی را هدف قرار می‌دهند و تمامی سازمان‌های حقوق بشری در افغانستان را تعطیل کرده‌اند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد افغانستان (یوناما) این گزارش را در ماه مه تهیه کرده‌ است و گفته‌ که با وجود ۱۰ ماه تعامل با طالبان باعنوان دولت رسمی در این کشور، هیچ‌گونه تفاوتی میان طالبان گذشته و حال وجود ندارد و این گروه در حال نقض حقوق اولیه مردم، ازجمله دسترسی به غذا و آموزش است. این گزارش می‌افزاید رژیم طالبان در ۱۰ ماه گذشته تمامی دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ۲۰ سال گذشته در افغانستان را نابود کرده‌اند.

زمانی که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم گرفتند به دلیل گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، کمک مالی به مردم این کشور برسانند، سازمان ملل متحد مسئولیت تنظیم و توزیع این کمک‌ها را به صورتی که طالبان نتوانند از آن بهره ببرند، بر عهده گرفت. بیشتر این کمک‌ها را سازمان‌ها و نهادهای داخلی به دست مردم می‌رسانند، اما طالبان با نظارت مستقیم و مداخله در عملکرد این سازمان‌ها‌، زمینه انتقال بیشتر کمک‌ها به نیروهایشان را فراهم کردند.

یکی از روسای این سازمان‌های محلی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید هیچ‌کدام از نهادها و سازمان‌هایی که مسئولیت کمک‌رسانی به مردم را بر عهده دارند، جرات مخالفت با خواست‌های طالبان را ندارند و مجبورند مطابق خواست آنان عمل کنند.

محمد حقمل، از مقام‌های پیشین وزارت بهداشت و درمان افغانستان می‌گوید بسیاری از سمت‌های اجرایی در دولت به دست کسانی افتاده است که هیچ دانشی ندارند و به کسانی که تخصص و تجربه کافی در شرایط بحران را دارند، توجه نمی‌شود و همه کارها بر اساس خواست طالبان انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد برای تامین نیازهای بشردوستانه در افغانستان در سال جاری درخواست پنج میلیارد دلار کرده و گفته است که حدود نیمی از جمعیت این کشور، معادل ۳۸ میلیون نفر‌، با کمبود جدی مواد غذایی مواجه‌اند. منابع رسمی در افغانستان می‌گویند حدود ۴۰۰۰ سازمان غیردولتی ثبت شده در این کشور وجود دارد و تنها نیمی از آن‌ها فعالیت می‌کنند.

در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار شده بود، مقام‌های یوناما گفتند برخلاف تعهد طالبان مبنی بر این‌که هیچ‌گونه مداخله‌ای در امور کمک‌رسانی به مردم نخواهند داشت، آنان به صورت فزاینده‌ای در این روند مداخله دارند و سعی می‌کنند که کمک‌ها را به کانال‌های مطلوب خودشان هدایت کنند. یوناما می‌گوید مقام‌های طالبان را به صورت مداوم زیر فشار قرار می‌دهند که خواسته‌های سازمان ملل متحد در افغانستان محقق شود، اما بر اساس سند سه صفحه‌ای یوناما که به دست فارن پالیسی رسیده است، نتیجه این شده که هیچ‌گونه پیشرفتی در بهبود وضعیت مردم افغانستان به وجود نیاید.

سازمان ملل متحد این گزارش را محرمانه اعلام کرده و تنها با تعدادی از سفارتخانه‌های کشورهای کمک‌کننده به اشتراک گذاشته است. دلیل محرمانه اعلام کردن این سند این است که سازمان ملل متحد نگران است با انتشار این سند، طالبان همکاری‌اش را با این نهاد محدود کند.

 طالبان فقط به نقض حقوق بشر نپرداخته است، بلکه بر اساس گزارش سازمان ملل، این گروه دست به کشتار مخالفان در سراسر کشور زده‌‌اند. منابع آگاه در داخل و خارج از افغانستان گزارش می‌دهند که طالبان در دره پنجشیر، محل استقرار جبهه مقاومت ملی، مردم را بازداشت و مورد ضرب‌و‌شتم و شکنجه قرار می‌دهند و حتی از کشتن و آتش‌زدن خانه‌های ساکنان این منطقه هم ابایی ندارند. در سایر نقاط شمالی افغانستان نیز، مقاومت مردم با انتقام وحشیانه طالبان مواجه شده است.

یوناما همچنان گزارش داد که بخش زیادی از نقض حقوق بشر در افغانستان مستندسازی نمی‌شود، زیرا این گروه رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی را در محدودیت شدید قرار داده‌اند و آنان را به خودسانسوری مجبور کرده‌اند. آنان همچنین فعالیت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و اداره حمایت از حقوق بشر وزارت دادگستری را نیز لغو کرده‌اند و سازوکار رسیدگی به شکایت‌های مردم را از بین برده‌اند. این گروه بدون مجوز‌، افراد را برای مدت‌های طولانی در زندان نگه می‌دارند و وکلا نیز امکان دسترسی به این زندانیان را ندارند.

سازمان ملل متحد در این گزارش گفت فقر شدید و زیر پا گذاشتن تمامی تعهدها، باعث ایجاد ناآرامی‌ها در افغانستان خواهد شد. تعدادی از مقام‌های طالبان نیز به‌شرط فاش نشدن نامشان گفته‌اند که فقر و گرسنگی باعث نارضایتی مردم شده و بزرگ‌ترین دشمن طالبان فقر، خشکسالی و نبود امنیت است. نارضایتی مردم‌، کم‌کم جای خود را به خشم می‌دهد و اگر یک درصد از مردم در مقابل طالبان ایستادگی کنند، دیگر طالبانی باقی نخواهد ماند.