شورای حقوق بشر سازمان ملل مناظره‌ای در مورد وضعیت زنان افغانستان برگزار می‌کند

دیدبان حقوق بشر و نهادهای مدنی درخواست برگزاری این نشست را به سازمان ملل داده بودند

مناظره در مورد حقوق زنان در افغانستان در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار خواهد شد -

MANUEL ELÍAS / UNITED NATIONS / AFP

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه ۴ تیر اعلام کرد قرار است مناظره‌ای فوری در مورد رسیدگی به وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان برگزار شود. این مناظره که دیدبان حقوق بشر و برخی نهادهای مدنی یک ماه پیش در ۲۵ مه درخواست برگزاری آن را داده بودند، در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در اول ژوییه برگزار و زنده از رسانه‌های همگانی پخش خواهد شد.

موضوع برگزاری این مناظره در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد. سخنران این نشست گفت که در بحبوحه رکود شدید اقتصادی افغانستان که سبب فاجعه تمام‌عیار انسانی شده است، وضعیت زنان و دختران نیز از لحاظ حقوق بشری، به‌شدت نگران‌کننده است، «زیرا طالبان سیاست‌های محدودکننده‌ای بر زنان اعمال می‌کنند».

رامیز الکبروف، سرپرست دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان، در این نشست گفت: «در افغانستان، زنان به‌‌صورت جمعی از جامعه حذف می‌شوند و این تنها منحصر به افغانستان است.» او گفت طالبان به‌طور فزاینده‌ای حقوق اولیه انسانی زنان از جمله حق برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و عقیده و حرکت‌های مدنی را ممنوع و محدود کرده است.

او تاکید کرد که هدف از وضع محدودیت‌ها برای زنان و دختران افغان محدود‌سازی مشارکت آن‌ها در زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جمله ممنوعیت تحصیل دختران در دوره متوسطه و تلاش برای اجباری کردن پوشش صورت برای زنان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل، یلدا رویان، مشاور سازمان وویس امپلیفاید (VOICE Amplified) گفت که طالبان بیش از ۳۰ سیاست و خط مشی اعلام کرده‌اند که زنان را به‌صورت سازمان‌یافته از تمام بخش‌های جامعه حذف و خشونت را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون بارها از طالبان خواسته است محدودیت‌های اعمال‌شده بر آموزش، کار و پوشش زنان را لغو کند و به زنان اجازه دهد بخش فعال جامعه باشند. اما طالبان در بیش از ده ماهی که از بازگشتشان به قدرت می‌گذرد، نه تنها هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته‌اند، بلکه هر روز محدودیت‌های تازه‌ای برای زنان وضع کرده‌اند.