نخست‌وزیر عراق برای میانجی‌گری به عربستان سعودی و ایران رفت

مصطفی الکاظمی پس از یک دیدار رسمی کوتاه به عربستان سعودی، وارد تهران شد

این دومین سفر الکاظمی به عربستان از زمان تصدی پست نخست وزیری در می ۲۰۲۰ است.- عکس از وب‌سایت دفتر نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، بعد از ظهر یکشنبه، پنجم تیرماه، از عربستان سعودی وارد تهران شد. او پیش از این سفر، روز شنبه با هدف فعال‌سازی دوباره گفت‌وگوهای بین عربستان سعودی و ایران، به جده رفته بود.

پیشتر یک مقام عراقی در مورد این سفر به آسوشیتدپرس گفت مصطفی الکاظمی قصد دارد پس از سفر به عربستان سعودی به تهران نیز سفر کند.

به گفته این مقام مسئول که از روند گفت‌وگوی ایران و عربستان آگاه است و به این علت که مجاز به افشای این اطلاعات نیست نخواست نامش فاش شود، این سفر به دنبال باز کردن راه‌های جدیدی است که گفت‌وگو بین این دو دشمن منطقه‌ای را دوباره فعال کند.

دفتر الکاظمی نیز اعلام کرده بود که او برای یک سفر رسمی وارد شهر جده عربستان سعودی شده است و طی آن با مقام‌های این کشور دیدار خواهد کرد. این دومین سفر الکاظمی به عربستان سعودی از زمان تصدی پست نخست‌وزیری در مه ۲۰۲۰ است.

گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی، با هدف کاهش تنش‌های چند ساله بین این دو کشور در سال ۲۰۲۱ در پایتخت عراق آغاز شد. عربستان سعودی به دنبال راهی برای پایان جنگ با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن بود. این درگیری یکی از بدترین فجایع بشردوستانه جهان را به وجود آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجمین و آخرین دور از مذاکرات، ماه آوریل در بغداد برگزار شد اما به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، دوباره به حالت تعلیق درآمد.

ایران، بزرگ‌ترین کشور مسلمان شیعه و عربستان سعودی، قدرتمندترین کشور مسلمان سنی در جهان محسوب می‌شوند. پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در سال ۲۰۱۶ در عربستان سعودی، و حمله هواداران جمهوری اسلامی به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد. 

عراق با ایران و عربستان سعودی هم‌مرز است و اغلب میان جنگ‌های نیابتی دو کشور گرفتار می‌شود. الکاظمی تاکید کرده که خواهان روابط متوازن با هر دو همسایه است. بهبود روابط با عربستان سعودی از سیاست‌های کلیدی دولت الکاظمی از زمان تصدی پست نخست‌وزیری بود.

دیدار مقام‌های ایرانی و عربستانی درحالی‌ که چند ماه از آغاز آن گذشته، فعلا در حد مقام‌های امنیتی باقی مانده است. آن‌طور که شنیده می‌شود، در ایران مسئولیت مذاکره با عربستان سعودی بر عهده شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت. در برخی از این مذاکرات که در کشور عراق برگزار می‌شد، الکاظمی شخصا حضور داشت. از پنج سال پیش دو کشور تنها در مواردی معدود مانند مسائل مربوط به حج،‌ با یکدیگر ارتباط داشته‌اند. ایران همچنین در مقر دائمی سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی حضور دیپلماتیک دارد.