ایران، محور گفت‌وگوی مقام‌های اسرائیل و عربستان در ریاض

یک مقام ارشد اسرائیلی در ریاض با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد

دیدار مقام‌های اسرائیل و عربستان سعودی در راستای روند بهبود روابط _ JONATHAN ERNST/AFP

یک مقام ارشد اسرائیلی در دیداری که به تازگی در ریاض برگزار شده، با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و با آنها در مورد تهدید‌های مشترک از جمله ایران، مذاکره کرد.

شبکه ۱۲ اسرائیل با اعلام این خبر به نقل از یک مقام اسرائیلی، گزارش داد که در این سفر که در جریان تلاش برای گرم‌تر شدن روابط میان دو کشور صورت گرفته، مسائل امنیتی منطقه محور گفت‌وگوها بوده است. این شبکه عنوان کرد منافع امنیتی منطقه که در سال‌های اخیر با تهدیدهای مشترک ایران، موجب نزدیکی همسوتر میان عربستان و اسرائیل شده، از محورهای اصلی این دیدار بوده است.

تایمز اسرائیل نیز در این مورد نوشت این دیدار در حالی انجام شد که ایالات متحده بر همکاری بیشتر میان متحدان خود در منطقه فشار آورده است. همچنین تاکید شد که این سفر می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای برنامه‌ریزی سفر جو بایدن به منطقه باشد.

شبکه ۱۲ اسرائیل همچنین در گزارش خود اعلام کرد ایالات متحده به دنبال تشکیل یک محور امنیتی منطقه‌ای با همکاری اسرائیل، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و چند کشور دیگر در خاورمیانه است. این دیدارها اقدامی در راستای تقویت این محور به شمار می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت اکسیوس هفته گذشته به نقل از چند مقام آگاه، از تلاش برای تسهیل عادی سازی روابط میان اسراییل و عربستان پیش از سفر احتمالی بایدن به خاورمیانه خبر داد.

هفته گذشته بلومبرگ به نقل از منابعی گزارش داد که رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است در ماه ژوئن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض دیدار کند. این دیدار که پیش‌بینی شده در ماه جاری صورت گیرد، گامی در جهت پایان دادن به تنش‌هایی خواهد بود که میان دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

الخلیج آنلاین در این زمینه عنوان کرد که اگر این دیدار میان آمریکا و عربستان سعودی انجام شود، نقطه عطف بزرگی در روابط دو کشور به شمار خواهد آمد و به معنای تعهد واشنگتن به حفظ اتحادش با ریاض خواهد بود.

در همین راستا، رویترز روز جمعه به نقل از سخنگوی کاخ سفید از سفر دو مقام ارشد آمریکایی به ریاض خبر داد. به گفته ژان پیر، حدود یک هفته گذشته، رت مک‌گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه و آموس هاچستاین، نماینده ويژه انرژی در وزارت خارجه آمریکا، به منظور رایزنی در باره فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران، تامین انرژی و سایر مسائل منطقه، در ریاض با مقام‌های عربستان سعودی دیدار و گفت‌‌وگو کردند.

بیشتر از جهان