سقوط شهر سورودونتسک در اوکراین

ارتش روسیه حالا تقریبا سیطره کاملی بر شرق اوکراین دارد

طی روزهای اخیر، اوکراین هدف حمله‌های موشکی روسیه نیز قرار گرفته است- ARIS MESSINIS / AFP

در پی ماه‌ها نبرد خونین، شهر سِورودونتسک در شرق اوکراین بالاخره به‌‌طور کامل سقوط کرد. رئیس حکومت نظامی شهر روز شنبه گفت این شهر «تحت اشغال کامل روسیه» در آمده است.

اولکساندر استریوک گفت: «روس‌ها فرمانده‌ای منصوب کرده‌اند. اما شهر آن‌قدر ویران شده است که کنار آمدن مردم با این اوضاع دشوار خواهد بود.»

مقام‌های نظامی منطقه روز جمعه گفتند به آخرین نیروهای حاضر در سورودونتسک دستور داده شد شهر را ترک کنند چون دفاع از مواضعشان دیگر ممکن نیست. با این حساب منطقه لوهانسک اوکراین اکنون کم‌وبیش به‌طور کامل در اختیار روسیه قرار دارد.

سورودونتسک یکی از آخرین شهرهای مهم شرق اوکراین بود که هنوز سقوط نکرده بود. سرهی هایدِی، از فرماندهان ارشد اوکراین در شرق کشور، گفت ارتش تصمیم به خروج گرفته چون تعداد تلفات هر روز در حال افزایش بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استریوک گفت مردم فعلا فرصتی برای ترک شهر ندارند. چند صد نفر از شهروندان غیرنظامی در کارخانه شیمیایی «آزوت» پناه گرفته بودند و حاضر به ترک نبودند. هایدی صبح شنبه گفته بود که روس‌‌ها همچنان به بمباران این کارخانه ادامه می‌دهند.

طی روزهای اخیر، اوکراین هدف حمله‌های موشکی روسیه نیز قرار گرفته است. تخمین مقام‌ها در روز شنبه این بود که ۴۰ موشک در ۲۴ ساعت گذشته شلیک شده است.

ستاد کل ارتش اوکراین گفت بیشتر حمله‌ها حول شهر خارکیف بوده است و افزود که روس‌ها کوشیده‌اند حمله‌ای نیز نزدیک شهر اودا در شمال خارکیف انجام دهند اما ناکام ماندند. بنا بر اعلام ارتش اوکراین، در شمال شهر اسلوویانسک نیز نبردها در خط مقدم جبهه همچنان ادامه دارند. روس‌ها با حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای می‌کوشند خط استحکام‌های اوکراینی‌ها را که در ۲۰ کیلومتری شمال این شهر است در هم بشکنند.

در جبهه جنوب، ارتش اوکراین از عقب راندن نیروهای روسیه برای بازپس‌گیری اراضی اشغال‌شده در خرسون خبر داد. نیروهای اوکراینی نیز از منطقه میکولایف می‌کوشند وارد خرسون شوند.

بیشتر از جهان