روسیه حملات به مناطق شرقی اوکراین را افزایش می‌دهد

حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها آسیب دیده و بیش از دو سوم خانه‌های شهری کاملا ویران شده‌اند

Sergey BOBOK / AFP

به گفته مقام‌ها، درگیری‌ها در ناحیه لوهانسک اوکراین تشدید شده است؛ زیرا نیروهای روسی تلاش می‌کنند تا بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل اوکراین در این منطقه را تصرف کنند.

نگاه نیروهای کرملین به سیویرودونتسک، واقع در حدود ۱۴۵ کیلومتری مرز روسیه و [در کرانه] رودخانه مهم راهبردی سیورسکی دونتسک، است.

در هفته‌های اخیر، نیروهای روس این شهر را هدف توپخانه سنگین خود قرار دادند و به نظر می‌رسد بخش اعظم شهر با خاک یکسان شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها آسیب دیده و بیش از دو سوم خانه‌های شهری کاملا ویران شده‌اند. ارتباطات مخابراتی وجود ندارد و بمباران بی‌وقفه ادامه دارد.»

او افزود: «تصرف سیویرودونتسک از اهداف اساسی اشغالگران است... برای جلوگیری از این پیشروی تمام سعی خود را می‌کنیم.»

به گفته سرهی گایدای، فرماندار این ناحیه که حملات روس‌ها را «بسیار تشدیدشده» توصیف کرد، درگیری در این شهر شدیدتر شده است.

گایدای گفت که محاسبه شمار کشتگان ممکن نیست؛ زیرا بمباران بی‌امان ادامه دارد و افزود که نیروهای روسیه در هتلی در مرز شمالی این شهر کاملا پناه گرفته‌اند.

او گفت: «چون نمی‌توانند بیش از این در شهر پیشروی کنند، دارند آدم می‌کشند؛ اما ما فعلا نمی‌توانیم آن‌ها را از هتل عقب برانیم.»

موسسه مطالعات جنگ در تازه‌ترین خبرنامه‌ خود اعلام کرد که روس‌ها نتوانسته‌اند سیویرودونتسک را محاصره کنند و «تلفات وحشتناکی» متحمل شده‌اند.

در این خبرنامه همچنین آمده است که به ارتش اوکراین و مردم این کشور خسارات سنگینی وارد شده است.

وضعیت در نزدیکی لیسیچانسک، یکی دیگر از شهرهای کلیدی تحت کنترل اوکراین در لوهانسک، نیز به همین ترتیب وخیم است و ساختمان‌های آن زیر گلوله‌باران‌اند.

در حالی که روسیه سعی دارد دستاوردهای پایدار خود در دونباس را افزایش دهد، زلنسکی روز یکشنبه از شهر خارکیف در شمال شرقی، دیدار کرد. ارتش کشورش چند هفته پیش موفق شد نیروهای اشغالگر را از مواضعشان در آنجا عقب براند.

او گفت: «عملکرد مدافعان ما مایه مباهات بی‌حدوحصر من است. آن‌ها هر روز با به خطر انداختن جان خود، برای آزادی اوکراین می‌جنگند.»

روسیه با بمباران از راه دور به این شهر نیز مانند سایر شهرهای اوکراین خسارات شدیدی زده است. اوله سینیهوبوف، فرماندار این منطقه، می‌گوید بیش از دو هزار ساختمان آپارتمانی آسیب دیده‌اند.

سینیهوبوف افزود که ارتش اوکراین به‌تازگی پنج درصد دیگر این منطقه را پس گرفت؛ اما نیروهای روسیه همچنان ۳۰ درصد این ناحیه را در تصرف دارند.

او این اظهارات را در حالی مطرح کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که تصرف منطقه دونباس متشکل از استان‌های شرقی دونتسک و لوهانسک، «اولویت بی قیدوشرط» مسکو است. اندکی پیش از آنکه پوتین حمله [به اوکراین] را در ۲۴ فوریه آغاز کند، کرملین آن‌ها را به عنوان کشورهایی مجزا به رسمیت شناخته بود.

دولت اوکراین امیدوار است تسلیحات دوربرد بیشتری از غرب دریافت کند تا بتواند جلو پیشروی‌ روسیه در دونباس را بگیرد.

ناتوانی اتحادیه اروپا در رسیدن به توافق برای تحریم نفتی روسیه نشانه‌ای از آن است که همبستگی این اتحادیه علیه تجاوز روسیه دچار مشکل شده است. مذاکرات در روز ‌دوشنبه ادامه خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان