دیپلماسی آمریکایی و خودگردانی در شرق اوکراین

جدایی‌خواهان شرق اوکراین از پشتیبانی روسیه برخوردارند و از سال ۲۰۱۴ علیه دولت کی‌یف شورش کرده‌اند

بازدید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از منطقه تحت مناقشه شرق اوکران،‌۶ دسامبر ۲۰۲۱-   Handout / Ukrainian presidential press-service / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این هفته در پاسخ به نگرانی‌های ‌ولادیمیر پوتین از روابط اوکراین و اروپا، از قصد آمریکا برای اتخاذ یک دیپلماسی فعال‌تر سخن گفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دیپلماسی آمریکایی قرار است بخشی از تلاش‌هایی گسترده‌تر برای منصرف کردن روسیه از مداخله نظامی در اوکراین در شرق اروپا باشد؛ اما هرگونه مذاکره بر سر حل مسالمت‌آمیز تنش‌های شرق و غرب برای رئیس‌جمهوری آمریکا خطرناک خواهد بود.

مقام‌های دولت بایدن پیشنهاد کرده‌اند که ایالات متحده به اوکراین فشار بیاورد تا خودمختاری سرزمین‌های شرق اوکراین را که اکنون در کنترل جدایی‌‌خواهان است، رسما بپذیرد.

جدایی‌خواهان شرق اوکراین از پشتیبانی روسیه برخوردارند و از سال ۲۰۱۴ علیه دولت کی‌یف شورش کرده‌اند.

این مناطق پس از یک معاهده صلح پرابهام که دو طرف با میانجیگری اروپایی‌ها در سال ۲۰۱۵ در مینسک، پایتخت بلاروس، آن را امضا کردند، در «وضعیتی ویژه» قرار گرفتند که جزئیات آن هیچ‌گاه تعریف و مشخص نشد.

بایدن می‌خواهد آتش اشتیاق شدید اوکراین برای پیوستن به ناتو را هم کمی فرو بنشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و ناتو درخواست‌های پوتین مبنی بر تضمین نپذیرفتن عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را رد کرده‌اند اما مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به اوکراین گفته‌اند بعید است که درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو در یک دهه آینده پذیرفته شود.

چالش مهم پیش روی بایدن قبولاندن این مسئله به دولت کی‌یف است تا واقعیات شرق اوکراین را بپذیرد. در عین حال نباید چنین به نظر برسد که آمریکا تسلیم پوتین می‌شود چرا که هم می‌تواند روسیه را جسورتر کند و هم بایدن باید منتظر موج تازه‌ای از انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان باشد؛ آن هم زمانی که محبوبیتش رو به افول است.

به گفته استیون پایفر، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در اوکراین، شاید از اوکراین خواسته شود درباره شرق اوکراین گام‌هایی رو به جلو بردارد. او می‌گوید از جمله این گام‌ها می‌تواند تصویب خودگردانی منطقه دونباس در حوزه‌ بهداشت و درمان، پلیس و نظام آموزشی باشد.

بایدن در نشست دو ساعته مجازی خود با پوتین در روز سه‌‌شنبه، ۷ دسامبر، پیشنهادهای آمریکا برای حل دیپلماتیک بحران را مطرح کرد. او از آمادگی آمریکا برای پیوستن به اروپایی‌ها در گفت‌وگوهایی سخن گفت که افزون بر حل مناقشه شرق اوکراین، نگرانی‌های وسیع‌تر راهبردی پوتین درباره توسعه ناتو به سوی شرق را نیز در برمی‌گیرد. 

روز پنجشنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، قرار است بایدن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کند.

اوکراین که پیوندهای تنگاتنگ فرهنگی و تاریخی با روسیه دارد، در سال‌های اخیر به پیوستن به غرب و عضویت در ناتو متمایل شده است. ائتلاف ناتو به این کشور وعده عضویت داده است اما از ارائه یک برنامه زمان‌بندی برای اجرای آن خودداری می‌کند.

بیشتر از جهان