صدها کرد در خیابان‌های لندن تظاهرات کردند

 «کل دنیا نشسته فقط تماشا می‌کند و هیچ‌کس حرفی نمی‌زند»

عزاداران در مراسم یادبود پنج سرباز کشته شده کرد در سوریه، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ - Delil SOULEIMAN / AFP

صدها کرد در مرکز لندن تظاهرات کردند و از دولت بریتانیا خواستند برای پایان دادن به حملات ترکیه به شمال شرق سوریه کاری کند.

تظاهرات‌کنندگان که عصر یک‌شنبه از مقابل مجلس راه‌پیمایی می‌کردند، پرچم و شعارنوشته‌هایی در دست داشتند و نارنجک‌های تولید کننده دود قرمز روشن کردند.

آنان در شعارهای‌شان از بوریس جانسون خواستند مرزبندی‌اش را با رئیس جمهور ترکیه رجب اردوغان پیرامون بمباران شهرهای کردنشین پررنگ‌تر کند.

این تظاهرات که از مقابل ساختمان خبرگزاری بی بی سی شروع و به خیابان وست مینیستر کشیده شد، در پی برگزاری راه‌پیمایی‌های روز شنبه در پاریس و برلین به راه افتاد.

این تظاهرات پنج روز پس از آن به راه افتاد که ترکیه به خاک سوریه در آن سوی مرزهایش حمله کرد. ترکیه ادعا کرده با این حملات قصد دارد «محدوده‌ امنی» به شعاع ۳۰ کیلومتری اطراف مرزهای‌اش با کشور همسایه بسازد.

تا کنون حدود ۲۰۰ نفر، از جمله غیرنظامیان کردی که به برقراری ثباتی کم‌سابقه در این منطقه کمک کرده‌ بودند و از این بابت تحسین همگان را برانگیخته بودند، در این جنگ کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین طبق گزارش سازمان ملل، در پی این جنگ ۱۳۰ هزار نفر آواره شده‌اند. بیش‌تر آنان کردهایی بوده‌اند که از شهرهای بمباران شده‌ رأس‌العین و تل ابیض گریخته‌اند.

پس از آن که رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ نظامیان این کشور را از منطقه خارج کرد، آنکارا این حملات را آغاز کرد. هم حامیان داخلی و هم متحدان بین‌المللی این کشور این اقدام غیرمنتظره را محکوم کرده‌اند و آن را خیانتی به یکی از مطمئن‌ترین متحدان غرب در منطقه یعنی کردها دانسته‌اند.

نیاز معروف راننده‌ای ۴۱ ساله و اهل لندن که در تظاهرات این شهر شرکت کرده بود گفت از اتفاقاتی که رخ داده خشمگین است.

او به خبرگزاری پی اِی گفت: «این تظاهرات علیه اردوغان و حمله‌ ترکیه به کردهای روژاوا است پس از حدود ۱۰ سال که با داعش جنگیده‌ایم. این منطقه را آزاد کردند و دموکراسی برقرار کردند و حالا ترکیه با چراغ سبز آمریکا دارد به آن‌جا حمله می کند».

او افزود: «با کاری که کردها در سوریه کرده‌اند جهان مدیون آن‌هاست. اگر بریتانیایی‌ها واقعاً راست می‌گویند باید دیگر به ترکیه اسلحه نفروشند. چون پارسال ترزا می به آن‌ها هواپیما داد و حالا دارند همان هواپیماها را علیه ما استفاده می‌کنند. کل دنیا نشسته فقط تماشا می‌کند و هیچ‌کس حرفی نمی‌زند. ما کردها نه فقط از دست ترکیه ناراحتیم بلکه از بیش‌تر کشورهای جهان که به ما کمک نمی‌کنند هم، دلخوریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent