تلاش آمریکا برای جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در سوریه

بعد از تهدید اردوغان مبنی بر ورود به سوریه، مذاکرات در این رابطه آغاز شد

Delil SOULEIMAN / AFP

 

مقامات آمریکایی به آنکارا سفر کرده‌اند تا طی دیدارهایی با مقامات این کشور، از حمله ترکیه به نیروهای کرد متحد واشنگتن در شمال سوریه جلوگیری کنند.

ملاقات مقامات بلندپایه دو کشور از طرف مقامات آمریکایی به‌عنوان آخرین تلاش آنها برای انصراف ترکیه از حمله یک‌جانبه به کردها خواهد بود، که کابینه ترامپ هم نسبت به وقوع آن اخطار داده و اظهار داشته چنین حمله‌ای به مبارزه علیه داعش ضربه خواهد زد.

ترکیه خواهان برقراری یک «منطقه امن» در داخل سوریه است که در آن اثری از جنگجویان کرد گروه نیروهای دموکراتیک سوریه، که در نظر ترکیه تروریست محسوب می‌شوند، نباشد.

روز یکشنبه، رییس‌ جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، تهدید کرد که اگر شرایط ترکیه برای برقراری منطقه امن حاصل نشود، بدون تایید ترکیه به خاک سوریه وارد خواهد شد.

آقای اردوغان روز یکشنبه با اشاره به حضور سابق نیروهای ترک در سوریه گفت: «ما تاکنون به عفرین، جرابلس، و الباب در سوریه رفته‌ایم و حالا نوبت ورود به شرق فرات است. صبر هم اندازه‌ای دارد و ما همیشه صبور نخواهیم ماند».

ایالات متحده و ترکیه اکنون ماه‌هاست که بر سر شرایط این منطقه امن در حال مذاکره و کشمکش هستند. درگیری اصلی میان این دو متحد ناتو در تفاوت بنیادین تعریف آنها از نیروهای دموکراتیک سوریه است که کنترل بخش‌هایی از این کشور، از رود فرات تا مرز عراق را در دست دارند.

نیروهای دموکراتیک سوریه که از طرف نیروی هوایی ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند، مناطق شمال ‌شرقی سوریه را از دست داعش پس گرفتند. بزرگ‌ترین واحد شبه‌نظامی گروه، شبه‌نظامیان کرد آن هستند که با نام «واحد‌های پاسداری از مردم» شناخته می‌شوند. گرچه ایالات متحده واحدهای پاسداری از مردم را متحد خویش می‌داند، ترکیه به آنها به چشم یک سازمان تروریستی نگاه کرده و آنها را شاخه‌ای از حزب غیرقانونی کارگران کردستان می‌داند که برای دهه‌های گذشته علیه حکومت ترکیه مبارزه کرده است.

جیمز جفری، نماینده ایالات متحده در سوریه، هفته گذشته اظهار داشت که واشنگتن «متعهد است که متحدانی که دوشادوش ما علیه دشمن جنگیدند توسط هیچ کسی مورد حمله یا آسیب قرار نگیرند. رییس‌ جمهور این سیاست ما را به صراحت بیان داشته است».

ترکیه می‌خواهد سربازانش کنترل منطقه‌ای به شعاع حدودا ۴۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه را به دست بگیرند، ولی ایالات متحده حاضر به رضایت به منطقه بسیار کوچک‌تری است. در طرف دیگر، نیروهای دموکراتیک سوریه هم می‌گویند ورود یک‌جانبه ترکیه به خاک سوریه به عنوان اشغال نظامی تلقی شده و با آن مقابله خواهد شد.

خانم نوروز احمد، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، روز دوشنبه گفت: «اگر دولت ترکیه به مذاکرات به‌عنوان راه ‌حلی قابل‌قبول تن ندهد، ما برای جنگ آماده خواهیم بود. اگر حمله‌ای علیه هر یک از مناطق تحت کنترل ما صورت پذیرد، حمله به آن منطقه محدود نخواهند ماند، بلکه سراسر مرز ترکیه با سوریه به میدان جنگ تبدیل خواهد شد».

این گروه کرد که کنترل منطقه را در دست دارد می‌گوید تنها با گذشت چند ماه از شکست داعش، با حمله ترکیه احتمال ظهور مجدد آنها وجود دارد. در بیانیه این گروه آمده است: «این تهدیدات خطری خواهد بود برای منطقه و راه‌حلی صلح‌آمیز برای سوریه. هرگونه اقدام مخاصمت‌آمیز از جانب ترکیه در را به روی داعش مجددا باز خواهد کرد و همچنین حضور نیروهای ترک و اشغال سوریه توسط آنان را گسترش می‌دهد».

ایالات متحده سعی دارد به عنوان میانجی‌گر در بین این دو متحد خود حاضر شود، ولی آنکارا از اقدامات کابینه ترامپ برای به عقب انداختن طرح‌ منطقه امن به ستوه آمده است. گرچه نیروهای دموکراتیک سوریه در ابتدا با هر گونه نقش ترکیه در منطقه امن پیشنهادی مخالف بودند، به نظر کارشناسان احتمالا مجبور به کنارآمدن با عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و ترک خواهند شد.

نیکلاس هراس، محققی در اندیشکده مرکز امنیت ‌آمریکای نوین، به ایندیپندنت گفت: «بعد از ماه‌ها عقب انداختن طرح، تیم آمریکایی به این نتیجه رسیده است که تنها راه جلوگیری از حمله ترکیه این است که به نیروهای نظامی ترک اجازه گشت زدن در شمال و شرق سوریه در کنار نیروهای ائتلاف بدهند».   

او ادامه داد: «احساس طرف آمریکایی این است که اگر به اردوغان «پیروزی» حضور نیروهای نظامی ترکیه در نقاط شرقی رود فرات داده شود تا کنار نیروهای آمریکایی و احتمالا فرانسوی به اداره منطقه بپردازد، تهدید سایر اقدامات نظامی ترکیه خنثی خواهد شد. ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‌پرسد آیا حضور نظامی ترکیه را قبول خواهید کرد؟ بلکه به آنها می‌گوید این وضعیت جدید است و باید با آن کنار بیایید. در واقع، آمریکایی‌ها به نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند حضور محدود ترکیه در بعضی نقاط شرقی فرات، تنها چیزی است که جلوی ترکیه از نابود کردن آنها را خواهد گرفت».

 وزارت دفاع ترکیه در روز دوشنبه اعلام کرد که جلسات امروز مذاکرات با مقامات نظامی آمریکا برای برقراری منطقه امن در شمال سوریه به پایان رسیده است. این وزارتخانه توییت کرد: «مذاکرات فردا در دفتر مرکزی وزارت دفاع ملی ترکیه در آنکارا، ادامه خواهند یافت».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent