سه مدعی برای فتح ویمبلدون

در غیاب مدودف روس، جوکوویچ، برتینی و نادال برای قهرمانی در سومین گرنداسلم سال رقابت می‌کنند

مدودف، جوکوویچ و نادال سه مدعی گرند اسلم ویمبلدون-  AFP

گرنداسلم ویمبلدون که از دوشنبه شروع می‌شود، تحت‌الشعاع محرومیت تنیسورهای روس و بلاروس و مصدومیت مزمن نادال قرار گرفته است.

برگزارکنندگان این مسابقات در واکنش به حمله روسیه به خاک اوکراین، تنیسورهای روس و بلاروس را محروم کردند و اتحادیه جهانی تنیس هم در پاسخ، تصمیم گرفت امتیازهایی که تنیسورهای مرد و زن در این مسابقات کسب می‌کنند، محسوب نکند. شگفت اینکه این حکم عجیب به نفع مدودف روس و به زیان جوکوویچ تمام می‌شود.

با حذف امتیازهای ویمبلدون، مدودف که از حضور در این مسابقات محروم است، جایگاه نخست خود در جدول رده‌بندی تنیس مردان را حفظ خواهد کرد و جوکوویچ، مدافع عنوان قهرمانی، حتی در صورت تکرار این موفقیت، نمی‌تواند به دو هزار امتیاز این گرنداسلم امید داشته باشد و به رده هفتم رده‌بندی سقوط خواهد کرد.

دیگر بازنده بزرگ این تصمیم متئو برتینی، فینالیست سال گذشته (۲۰۲۱) است. او می‌گوید: «مهم نیست در ویمبلدون چقدر خوب بازی کنم، رتبه من کمتر خواهد شد. فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد. در شرایط خیلی پیچیده‌ای قرار داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بی‌بی‌سی، این تصمیم به تنیسورهای جوان هم آسیب می‌زند. امتیازهای ارزشمند گرنداسلم و ارتقا در جدول رده‌بندی می‌تواند به معنی قراردادهای تجاری بهتر و بخت بالاتر برای حضور در رویدادهای مهم تنیس باشد. پل جوب، تنیسور بریتانیایی، که رتبه ۲۱۹ جهان را دارد و با وایلدکارت [سهمیه ویژه برای حضور در یک تورنمنت] به ویمبلدون راه یافته است، گفت: «در حال حاضر، امتیاز رده‌بندی برای من که به دنبال ارتقا جایگاه خود در جدول‌ام، اهمیت زیادی دارد. ولی جایزه نقدی هم برایم خوشایند خواهد بود.»

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، حضور در دور اول ویمبلدون پاداشی ۵۰ هزار پوندی دارد و برد در این مسابقه، رقم پاداش را به ۷۸ هزار پوند افزایش می‌دهد.

جوکوویچ، برنده سه دوره قبلی ویمبلدون (۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱)، این بار هم بخت اول قهرمانی است. این تنیسور صرب با ۲۰ قهرمانی گرنداسلم، در تعقیب نادال با ۲۲ قهرمانی است. او در مسابقات نمایشی هرلینگام کلاب موفق شد فلیکس اوژه-آلیاسیم را شکست دهد.

نادال بعد از قهرمانی ماه گذشته اوپن فرانسه گفت که دیگر حاضر نیست به کمک داروهای بی‌حس‌کننده در مسابقات شرکت کند؛ ولی مراحل درمانش خوب پیش رفته است و در ویمبلدون مسابقه خواهد داد. نادال هم در هرلینگام کلاب حاضر بود و در اولین مسابقه‌ سه سال اخیرش روی زمین چمن، استن واورینکای سوییسی را شکست داد.

نادال برنده دو گرنداسلم فصل در استرالیا و فرانسه است، با این حال مربی‌اش معتقد است که این تنیسور اسپانیایی در ویمبلدون بخت اول قهرمانی نیست. فرانسیسکو روییگ گفت: «مراحل درمان رافا خوب پیش رفته است و حس خوبی دارد. او برای قهرمانی تلاش خواهد کرد. با این حال مدعیان قهرمانی را به ترتیب جوکوویچ، برتینی و رافا می‌دانم.»

برتینی ایتالیایی ۲۰ بازی از ۲۱ بازی اخیر خود روی زمین چمن را برده و تنها باختش در فینال ویمبلدون ۲۰۲۱، مقابل جوکوویچ بوده است.

بیشتر از تنيس