تعهد آمریکا و آلمان به فرستادن کمک برای زلزله‌زدگان افغانستان

زمین‌لرزه‌ سه‌شنبه شب در استان‌های خوست و پکتیا جان حدود یک هزار تن را گرفت

چین، هند، پاکستان و ایران نیز وعده دادند که به خانواده‌های آسیب‌دیده از این زمین‌لرزه کمک کنند-AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحد آمریکا، در توییتی، ضمن ابراز همدردی با خانوده‌های قربانیان زمین‌لرزه پکتیا و خوست، تاکید کرد که این فاجعه بزرگ در افغانستان در حالی رخ می دهد که وضعیت حقوق بشر در افغانستان بسیار وخیم است و این زمین‌لرزه وضعیت را بدتر خواهد کرد.

بلینکن با ابراز تاسف از قربانی شدن مردم در نتیجه این زمین‌لرزه، وعده داد که با شرکای بین‌المللی خود در رساندن کمک‌های بهداشتی برای زلزله‌زدگان همکاری خواهند کرد.

تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحد آمریکا برای افغانستان، نیز گفت که از این رویداد بسیار اندوهگین است و با خانواده‌ قربانیان احساس همدردی می‌کند. او از ارسال کمک‌های فوری برای بازماندگان زمین‌لرزه اخیر در خوست و پکتیا خبر داد.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در توییتی، ضمن ابراز همدردی با مردم افغانستان، گفت که کشورش با سازمان‌های بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان همکاری می‌کند.

حساب رسمی اسرائیل در فیس‌بوک نیز با اعلام تاسف از قربانی شدن صدها تن در زمین‌لرزه افغانستان، با مردم این کشور ابراز همدردی کرد.

چین،‌ ایران، هند و پاکستان نیز از ارسال کمک برای قربانیان این زمین‌لرزه در افغانستان خبر داده‌اند.

زلزله سه‌شنبه شب بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان را تکان داد. این زلزله در استان‌های پکتیا و خوست جان صدها تن را گرفت و صدها زخمی به جا گذاشت.

طالبان آمار قربانیان این زمین‌لرزه را حدود یک هزار نفر اعلام کرده و گفته‌اند که یک هزار و ۵۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زمین‌لرزه در حالی صدها قربانی می‌گیرد و صدها تن را بی‌خانمان می‌کند که مردم افغانستان در وضعیت اقتصادی بسیار بدی قرار دارند. بیشتر ساکنان استان‌های خوست و پکتیا که در این رویداد آسیب دیده‌اند مردمانی فقیرند و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

تصاویری که از مکان‌های زلزله‌زده به رسانه‌ها رسیده است، نشان می‌دهد که در مواردی تمامی اعضای یک خانواده در این زمین‌لرزه جان باخته‌اند و شماری از خانه‌ها کاملا ویران شده‌اند. احتمال می‌رود هنوز افرادی زیر آوار مانده باشند.

تاکنون به بازماندگان این زمین‌لرزه کمکی نرسیده است. شماری از ساکنان پایتخت افغانستان برای کمک به خانواده‌های قربانیان این زمین‌لرزه پول جمع کرده‌اند و برخی هم برای اهدای خون به بیمارستان‌های پکتیا و خوست مراجعه کرده‌اند.

با آنکه پیش از این نیز زمین‌لرزه‌هایی در بخش‌های مختلف افغانستان رخ داده بود، این نخستین بار است که زلزله چنین تلفات سنگینی به جا گذاشته است.

بیشتر از جهان