مسمومیت الکلی در سه شهر ایران؛ مرگ دو نفر

اغلب مسمویت‌ها ناشی از وجود متانول یا الکل چوب در نوشیدنی‌هاست

مصرف نوشیدنی الکلی در ایران براساس قوانین اسلامی ممنوع است..ـ Afp

مصرف نوشیدنی الکلی غیر استاندارد در ایران بار دیگر قربانی گرفت. یک نفر در مشگین‌شهر، یک نفر در اراک جان باختند و بیش از ۴۵ نفر دیگر مسموم شدند.

مجیدمحمد غریبانی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل خبر داده است که ۳۱ نفر در مشگین‌شهر به خاطر مصرف «الکل صنعتی» مسموم شده‌‌اند.

یک نفر از این افراد جان باخته و ۱۹ نفر دیگر در بیمارستان بستری شده‌اند.

غریبانی گفته است این افراد که بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند در یک جشن تولد مسموم شده‌اند.

هفته گذشته نیز ۱۵ نفر در اراک به خاطر مصرف نوشیدنی الکلی «دست‌ ساز» مسموم شدند که یک نفر آنها جان باخت. سن این افراد هم ۱۳ تا ۵۰ سال اعلام شده است.

در همدان هم یک فرد ۳۵ ساله بر اثر مصرف «الکل متانول» در بیمارستان بستری شده است.

مصرف نوشیدنی الکلی در ایران براساس قوانین اسلامی ممنوع است و نوشیدنی‌های الکلی موجود در بازار هم به شکل قاچاق یا دست‌ساز عرضه می‌شود.

به دلیل تولید و فروش غیرقانونی این محصول، هیچ نهادی در ایران امکان نظارت بر کیفیت و سلامت این قبیل محصولات را ندارد که همین مساله منجر به جان باختن تعداد زیادی طی ۴۰ سال گذشته شده است.

اغلب این مسمویت‌ها هم ناشی از وجود متانول یا الکل چوب در نوشیدنی‌هاست که عوارضی از جمله سرگیجه، تنگی نفس، شکم درد، تاری دید و نابینایی و حتی مرگ دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرانی‌های افسار گسیخته در ماه‌های اخیر نیز منجر به افزایش قیمت اتانول به لیتری ۷۰ هزار تومان و افزایش استفاده از متانول لیتری ۱۰ هزار تومانی در تولید نوشیدنی‌های دست‌ساز شده است.

متانول ارتباط نزدیکی با اتانول دارد. اتانول نوعی الکل است که همواره در نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو و ... یافت می‌شود، اما متانول یا الکل چوب، بسیار سمی‌ و ارزان‌تر از آن است.

بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مصرف نوشیدنی الکلی دست‌ساز در ایران، وجود ماده شیمیایی و سمی به نام متانول در این نوع نوشیدنی‌هاست.

موضوع نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز یا تقلبی پس از مرگ ۱۳ نفر و مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر در بندرعباس به خاطر استفاده از این نوشیدنی‌ها بار دیگر در ایران بر سر زبان‌ها افتاده است.

مصرف الکل، واقعیتی غیرقابل انکار در جامعه ایران است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این مصرف را قانونی نمی‌دانند و با وضع مجازات‌های سنگین، باعث بغرنج‌تر شدن موضوع مصرف الکل شده‌اند.

براساس اعلام سال ۱۳۹۸ سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه نهم و افغانستان رتبه چهارم مصرف نوشیدنی‌های الکلی در جهان را داراست. 

بر اساس این گزارش، هر ایرانی مصرف کننده دائم الکل بالای ۱۵ سال، نزدیک به ۳۰ لیتر (۲۸.۴) الکل خالص در سال ۱۳۹۵ مصرف کرده است. 

ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم سال ۱۳۹۷ براساس نتایج طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور مصرف سالانه نوشیدنی الکلی در ایران را ۴۳.۵ میلیون لیتر اعلام کرده است.