سیمون بایلز، پر دستاوردترین ژیمناست تاریخ قهرمانی جهان

سیمون بایلز در رشته‌های حرکات زمینی و چوب موازنه برنده بی‌سابقه ۲۵مین مدال قهرمانی جهان خود شد

سیمون بایلز در مسابقات جهانی ژیمناستیک در اشتوتگارت آلمان، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹- Lionel BONAVENTURE / AFP

سیمون بایلز آمریکایی در روز یکشنبه با بردن فینال مسابقات ژیمناستیک در رشته‌های حرکات زمینی و چوب موازنه، برنده بی‌سابقه ۲۵مین مدال قهرمانی جهان خود شده و به پردستاوردترین ژیمناست در تاریخ قهرمانی جهان تبدیل شد.

خیلی زود پس از آن که این ژیمناست با پیروزی روی چوب موازنه در اشتوتگارت رکورد ژیمناست بلاروسی، ویتالی شربو با ۲۳ مدال را پشت سر گذاشت و ۲۴مین مدال خود را گرفت، بایلز ۲۲ ساله از عنوان خویش در حرکات زمینی هم موفقیت‌آمیزانه دفاع کرد و ۲۵مین مدال خویش را به گردن انداخت.

برنده ۴ بار قهرمانی المپیک در سرتاسر چهار مسابقات قهرمانی خویش تاکنون ۱۹ مدال طلا کسب کرده است در مقایسه با شربو که در مسابقات قهرمانی جهان در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ رقابت می‌کرد و ۱۲ مدال طلا گرفت.

بایلز که برای آخرین بار در این هفته در پیشگاه تماشاچیان پرسروصدای ورزشگاه حاضر شده بود کوچکترین زمانی را تلف نکرد و در اولین حرکت خود یک ترکیب عالی سه چرخش و دو پشتک -که به بایلز ۲ (Biles II) معروف است- را به نمایش گذاشت.

دو گردش کامل و یک چرخش نیمه -حرکت دیگری که به نام او نام‌گذاری شده است- باعث شد پای بایلز از محدوده تشک خارج شده و جریمه ۰.۱ امتیازی بگیرد، ولی در کل او به اندازه کافی از خود حرکات بی‌نظیر نشان داد تا امتیاز ۱۵/۱۳۳ برای او قهرمانی را به ارمغان آورد.

ژیمناست‌های امریکایی در مقام اول و دوم ایستادن، چرا که سانیسا لی نیز با امتیاز ۱۴/۱۳۳ مدال نقره را به گردن انداخت، انجلینا ملنیکوا از روسیه در مقام سوم ایستاد.

پیشتر خانم بایلز روی چوب موازنه حرکاتی صیقل‌یافته از خود به نمایش گذاشت و پیش از پرش نهایی از روی چوب با دو چرخش کامل امتیاز تحسین‌برانگیز ۱۵/۰۶۶ را از آن خود کرد.

گرچه بایلز قبل‌تر نیز برنده قهرمانی چوب موازنه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود، اما این رشته همیشه برای وی آسان‌ترین رشته نبوده است.

لغزش هنگام فرود آمدن بعد از یک چرخش رو به جلوی کامل در مسابقات ۲۰۱۶ المپیک ریو به بهای مدال برنز برای او تمام شد. سال گذشته نیز در مسابقات قهرمانی جهان زنان او از روی چوب موازنه افتاد.

اما او دوباره قدرت خویش را این هفته باز یافت و زیر نظر چشمان مربی خود سسیل لندی در هر ۴ اجرای خود بالاترین امتیاز را کسب کرد و باعث صعود تیم خویش به دور نهایی مسابقات در روز یکشنبه شد.

هنگام اعلام امتیاز قهرمانانه وی، بایلز از خوشحالی مشتی به هوا پرت کرد و بعد به هم‌تیمی‌های آمریکایی‌ خویش برای جشن و سرور پیوست.

برنده سال گذشته چوب موازنه، لیو تینگتینگ از چین امسال با امتیاز ۱۴/۴۳۳ نقره گرفت و هم‌تیمی او لی شیجیا برنده مدال برنز شد.

بایلز حضور خود در اشتوتگارت را با ۵ مدال طلا از ۶ رشته‌ موجود خاتمه داد تا حاکی از آمادگی بی‌نظیر وی برای رقابت‌های المپیک توکیو در سال آینده باشد.

حضور طوفانی او شامل ۵ مدال طلا در تمام مسابقات انفرادی زنان و همچنین یاری به تیم ایالات متحده برای دستیابی به پنجمین عنوان متوالی قهرمانی جهان نیز بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/sport/olympics/simone-biles

© The Independent

بیشتر از ورزش