آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:‌ ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها در فردو است

سانتریفیوژهای پیشرفته افزایش خلوص غنی‌سازی را آسانتر می‌کنند

تاسیسات زیرزمینی فردو در عمق ۹۰ متری زمین و در فاصله ۲۵ کیلومتری آزادراه تهران-قم احداث شده است. MAXAR TECHNOLOGIES / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) اعلام کرد که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی فردو و افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است. به گزارش آژانس این سانتریفیوژهای پیشرفته افزایش خلوص غنی‌سازی را آسانتر می‌کنند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مذاکره برای احیای برجام از نیمه اسفندماه متوقف شده است و رایزنی‌های ایران و آژانس برای حل مسائل باقی‌مانده نیز هنوز پیشرفتی نداشته است.

تاسیسات زیرزمینی فردو در عمق ۹۰ متری زمین و در فاصله ۲۵ کیلومتری آزادراه تهران-قم احداث شده است. 

براساس این گزارش، آبشاری متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ دومین آبشار آی‌آر-۶ نصب شده در تاسیسات زیرزمینی فردو است، و تنها آبشار مجهز به تنظیماتی است که امکان غنی‌سازی با خلوص متفاوت را تسهیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش محرمانه آژانس به کشورهای عضو این سازمان آمده است که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که آمادگی برای غنی‌سازی اورانیوم از روز یکشنبه ایجاد شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تهران به طور شفاف اعلام نکرده است که آبشار فعالیت غنی‌سازی را در چه سطحی انجام خواهد داد.

آژانس می‌گوید که کماکان در انتظار پاسخ قطعی ایران در این زمینه است که قصد دارد با استفاده از این آبشارغنی‌سازی را در سطح پنج درصد انجام دهد یا به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌رود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز هشتم ژوئن، به دلیل پاسخ ندادن ایران به پرسش‌ها و ابهام‌های باقی‌مانده درباره آثار اورانیوم غنی‌نشده در سه سایت از قبل اعلام نشده، قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر کرد.

 جمهوری اسلامی ایران در واکنش به صدور این قطعنامه ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خاموش کرد.

بیشتر از جهان