برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ رقابت مکرون با ائتلاف چپ

پیش‌بینی می‌شود حزب رئیس‌جمهوری فرانسه نتواند اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد

مکرون ۴۴ ساله برای اجرای وعده کاهش مالیات، اصلاحات رفاهی و افزایش سن بازنشستگی به رای اکثریت نیاز دارد - Thomas COEX / AFP

تنها چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه آوریل، حالا شهروندان این کشور در دور دوم انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای می‌روند. در این دوره، امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری میانه‌رو برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان تلاش می‌کند اما از سوی دیگر ائتلاف چپ زیر پرچم ژان لوک ملانشون به راه افتاده است.

میزان مشارکت تا ساعت ۱۲ به وقت محلی، ۱۹ درصد اعلام شده است. میزان مشارکت در دور اول انتخابات که در روز ۱۲ ژوئن برگزار شد، کمتر از ۴۸ درصد بود.

به گزارش فرانس ۲۴، امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه که در اردوگاه میانه‌رو قرار دارد، در دور اول رای‌گیری انتخابات پارلمانی در رقابت با ائتلاف چپ‌گرا به رهبری ژان لوک ملانشون تقریبا در جایگاهی برابر قرار داشت و در معرض خطر شکست و از دست دادن اکثریت پارلمانی قرار گرفته است. 

پس از برگزاری دور اول بسیار فشرده این انتخابات، این علامت سوال بزرگ به وجود آمده است که کدام حزب در دور دوم پیروز خواهد شد. این رقابت‌ در شرایطی برگزار می‌شود که ۵۴۰ کرسی هنوز برای تصاحب باقی مانده است، سرنوشت ۳۱ کرسی دیگر را پیش از این فرانسوی‌هایی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند مشخص کرده‌اند. امانوئل مکرون برای کسب اکثریت در پارلمان و پیش بردن سیاست‌های خود به ۲۸۹ کرسی نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از اولین ضربه‌ها به گروه راست میانه امانوئل مکرون، جاستین بنین در گوادلوپ شکست خورد. در جزیره گوادلوپ در دریای کارائیب فرانسه که رای‌گیری یک روز زودتر برگزار می‌شود، جاستین بنین روز شنبه از کریستین باپتیست در حزب چپ (NUPES) شکست خورد، شکستی که نقش او را در دولت به عنوان وزیر امور خارجه در امور دریا به خطر می‌اندازد.

انتظار می‌رود که نتیجه این انتخابات در سرنوشت دولت تاثیر بسیاری داشته باشد زیرا ماکرون ۴۴ ساله برای اجرای وعده کاهش مالیات، اصلاحات رفاهی و افزایش سن بازنشستگی به رای اکثریت نیاز دارد.

طبق آرای به دست آمده در دور اول انتخابات در تاریخ یکشنبه ۱۲ ژوئن، ائتلاف طرفداران رئیس‌جمهوری فرانسه موفق شدند تنها با ۲۱ هزار و ۴۴۲ رای بیشتر نسبت به ائتلاف چپ‌ها در صدر قرار بگیرند. ژان لوک ملانشون از نتایج دور اول به عنوان یک پیروزی یاد کرده است. 

ملانشون در جایگاه رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و نامزد اصلی چپگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه نیز حضور داشت اما همانند پنج سال پیش با فاصله اندکی از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند. او بارها در سخنرانی‌هایش مکرون را متهم کرده است که نسبت به مسائل اجتماعی بی‌اعتنا است و برای پارلمان نقش چندانی قائل نیست.

از انتخابات پارلمانی دور اول فرانسه استقبال کمی شد و طبق نظر سنجی‌ها ۵۲.۴۹ درصد فرانسوی‌ها ترجیح‌ دادند در این رای‌گیری شرکت نکنند که در نوع خود یک رکورد محسوب‌ می‌شود. در انتخابات ۵ سال پیش غایبان ۵۱.۳۰ درصد بودند.

بیشتر از جهان