ولیعهد عربستان سعودی به مصر سفر می‌کند

سفر شاهزاده محمد بن سلمان بخشی از یک سفر منطقه‌ای به مصر، اردن و ترکیه است

ولیعهد سعودی با رئیس جمهوری مصر درباره تاثیر جنگ  اوکراین بر منطقه و سفر جو بایدن به ریاض گفت‌وگو خواهد کرد- Bandar AL-JALOUD/ AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز دوشنبه، سی‌ام خردادماه (۲۰ ژوئن) به‌عنوان بخشی از یک سفر منطقه‌ای به مصر سفر می‌کند؛ دیگر کشورهایی که او در این سفر منطقه‌ای به آن‌ها می‌رود، عبارت‌اند از: اردن و ترکیه.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۸ خردادماه، به نقل از دو منبع دیپلماتیک نوشت که شاهزاده محمد بن‌سلمان قرار است در این سفر با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، دیدار و درباره مسائلی ازجمله تاثیر جنگ در اوکراین بر منطقه و مقدمات سفر ماه آینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی گفت‌وگو کند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا به‌دنبال کاهش وابستگی انرژی خود به روسیه است. به همین علت به‌نظر می‌رسد تمایل ایالات متحده برای بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس بیشتر شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی، ایالات متحده از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهد تا علنا مسکو را به‌دلیل حمله به اوکراین محکوم کنند؛ اما کشورهای حوزه خلیج فارس سعی کرده‌اند موضع بی طرفی خود را در جنگ روسیه با اوکراین حفظ کنند.

بایدن روز جمعه درمورد سفر ماه آینده خود به عربستان سعودی گفت: «من قرار نیست با محمد بن‌سلمان ملاقات کنم. من به یک نشست بین‌المللی می‌روم و او نیز بخشی از آن خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری این کشور همراه روسای جمهوری هشت کشور دیگر به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر می‌کند. همچنین گفته شده بود که بایدن و مقام‌های آمریکایی با ملک سلمان و اطرافیانش دیداری دوجانبه خواهند داشت و ولیعهد عربستان سعودی نیز در این دیدار حضور خواهد داشت.

روز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه، کرین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی درباره سفر جو بایدن به عربستان سعودی گفت: «عربستان سعودی نزدیک به ۸۰ سال است که شریک راهبردی ایالات متحده است و تردیدی نیست که منافع مهم ما با این کشور در هم تنیده است.»

مقام‌های سعودی در مورد سفر ولیعهد آن کشور به مصر اظهار نظری نکرده‌اند. عربستان سعودی از متحدان مصر به شمار می‌آید و از زمان روی کار آمدن السیسی، از قاهره حمایت مالی زیادی کرده است. این حمایت تا جایی پیش رفت که عربستان سعودی ۵ میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر سپرده‌گذاری کرد. دولت مصر اعلام کرده است که همکاری با صندوق ثروت ملی عربستان منجربه سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در آن کشور خواهد شد.

شاهزاده محمد بن‌سلمان همچنین قرار است پس از سفر به مصر، در ۲۲ ژوئن به ترکیه سفر کند.

بیشتر از جهان