وزیر خارجه اسرائیل: سفر بایدن به منطقه فرصتی برای تحکیم روابط اسرائیل و عربستان است

به‌گفته لاپید برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تهدیدی علیه عربستان سعودی، اسرائیل و همچنین دیگر کشورهای خاورمیانه است

یائیر لاپید گفت مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه به نفع هیچکس نیست- DEBBIE HILL / AFP

وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید این کشور به سفر پیش روی جو بایدن به عربستان سعودی، به عنوان فرصتی برای تقویت تلاش‌هایش در جهت عادی‌سازی روابط با ریاض می‌نگرد.

این اظهارات یائیر لاپید، یک روز پس از آن انجام شد که کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا، در ماه ژوئیه، ابتدا از اسرائیل و کرانه باختری دیدار می‌کند و سپس به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

لاپید در یک نشست خبری در اورشلیم، در پاسخ به سوالی درباره انتظارات از سفر بایدن، گفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تهدیدی علیه عربستان سعودی، اسرائیل و همچنین دیگر کشورهای خاورمیانه است.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین گفت که تمامی طرف‌ها معتقدند مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، «به نفع هیچکس نیست.»

اسرائیل می‌گوید حکومت ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است و این کشور تمام توانش را به‌کار می‌بندد تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران به چنین قابلیتی دست یابد. لاپید گفت: «ما تلاش می‌کنیم که ایران را چه از نظر امنیتی و چه از نظر سیاسی تحت محاصره درآوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید در ادامه اظهاراتش گفت:‌ «این روز‌ها به دلایل مختلف همه نگاه‌ها به عربستان سعودی است. این واقعیت که رییس‌جمهوری آمریکا از اسرائیل مستقیما به عربستان سعودی پرواز می‌کند احتمالا نشان می‌دهد که این دیدارها به هم مرتبط هستند و ظرفیت بهبود روابط وجود دارد.»

رهبران اسرائیل از مدت‌ها پیش گفته‌اند خواستار عادی‌سازی روابط‌شان با تعداد بیشتری از کشورهای عربی هستند. پیش‌تر چهار کشور عرب امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان با وساطت دولت قبلی آمریکا روابط خود را با اسرائیل در چارچوب پیمان‌های ابراهیم عادی‌سازی کردند.

وزیر خارجه اسرائیل، در نشست خبری روز چهارشنبه گفت:‌ «فهرستی از کشورها داریم: عربستان سعودی در صدر این فهرست است.» او همچنین از اندونزی به عنوان کشور دیگری که اسرائیل تمایل دارد روابطش را با آن عادی کند یاد کرد. او همچنین تلویحا به احتمال حضور یک مقام اسرائیلی در هواپیمای جو بایدن از اسرائیل به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت:‌ «هواپیمای رئیس‌جمهوری آمریکا بزرگ است و به اندازه کافی جا دارد.»

اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما در مقابل دشمن منطقه‌ای مشترک‌شان، یعنی جمهوری اسلامی ایران، روابط امنیتی نزدیکی دارند و در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر امکان عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان آن‌ها منتشر شده است.

در سال ۲۰۲۰ و اندکی پس از اعلام عادی‌سازی کامل مناسبات دیپلماتیک میان اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و سودان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل برای ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ریاض رفت.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی از حامیان فلسطینی‌ها و استقرار کشور مستقل فلسطینی در کرانه غربی، نوار غزه و شرق اورشلیم است. ریاض شروع روابط عادی دیپلماتیک با اسرائیل را به راه‌حل استقرار دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار هم مشروط کرده است.

در سال‌های اخیر عربستان سعودی اجازه داده است که پروازهای میان اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مسیر خود از آسمان عربستان عبور کنند.

بیشتر از جهان