شاهزاده محمد بن سلمان هفته آینده به ترکیه سفر می‌کند

اردوغان تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی موقعیت خودش را در آستانه انتخابات سال آینده بهبود بخشد

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه عربستان سعودی به ترکیه بعد از قتل جمال خاشقچی، روزنامه سعودی در استانبول - PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

کم‌تر از دو ماه بعد از سفر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به عربستان سعودی، مقام‌های ترکیه امروز جمعه ۲۷ خردادماه اعلام کردند با دعوت رسمی رئیس جمهوری این کشور، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هفته آینده در آنکارا مهمان اردوغان است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه امروز در گزارشی نوشت اردوغان بعد از ادای نماز جمعه در مسجد حضرت علی استانبول در جمع خبرنگاران گفت با ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه هفته آینده در آنکارا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی سفر آتی ولیعهد عربستان سعودی به آنکارا را گامی دیگر برای «احیای روابط تیره» میان دو کشور، توصیف کرد.

بلومبرگ هم در گزارش خود سفر هفته آینده شاهزاده محمد بن سلمان به آنکارا را در راستای بهبود روابط ریاض-آنکارا و نیاز اقتصادی دولت ترکیه به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تورم در ترکیه به با بالای ۷۰درصد رسیده است. دولت اردوغان تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تقویت روابط تجاری با کشورهای منطقه، به طور مشخص از میان کشورهای صادر کننده نفت، موقعیت خود را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بهبود بخشد.

بلومبرگ پیشتر در گزارش دیگری نوشته بود دولت اردوغان امیدوار است سطح مبادلات تجاری میان دو کشور به پیش از سال ۲۰۱۸ بازگردد. 

صادرات به عربستان سعودی نقش مهمی برای اقتصاد ترکیه دارد. از اواخر سال ۲۰۲۰، پس از اعمال برخی محدودیت‌ها که صادرکنندگان ترکیه آن را «تحریم‌های غیررسمی» عربستان سعودی می‌نامند، حجم صادرات ترکیه به این کشور به‌شدت کاهش یافت.

طی سال میلادی گذشته، ترکیه تنها کمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی کالا صادر کرد. در حالی که تنها یک سال قبل از آن، حجم صادرات ترکیه به عربستان سعودی حدود ۳.۲ میلیارد دلار بود.

اردوغان پیشتر تلاش کرده است روابط آنکارا، با امارات متحده عربی و مصر را نیز بهبود ببخشد.

بیشتر از جهان