اولین فضانورد عرب: عربستان سعودی به فضا بازمی‌گردد

سی و هفت سال پیش امیر سلطان بن سلمان، اولین عرب و اولین مسلمانی بود که به فضا رفت

امیر سلطان بن سلمان،‌ شاهزاده و خلبان سابق نیرو هوایی عربستان سعودی،‌ که در ۱۷ ژوئن ۱۹۸۵ در هجدهمین پرواز برنامه شاتل فضایی ناسای آمریکا همراه آن به فضا رفت- Arabnews

امیر سلطان بن سلمان، در سی و هفتمین سالگرد سفر تاریخی خود به فضا، گفت فضانوردان عربستان سعودی بار دیگر برای بهبود زندگی بشر به فضا سفر خواهند کرد.

این شاهزاده سعودی، خلبان پیشین نیروی هوایی این کشور است که در ۱۷ ژوئن ۱۹۸۵ در هجدهمین پرواز برنامه شاتل فضایی ناسای آمریکا همراه آن به فضا رفت تا از چند جهت تاریخ‌ساز شود؛ او اولین عرب، اولین مسلمان و اولین عضو خانواده‌ای سلطنتی بود که به فضا می‌رفت. سلطان هنگام پرواز ۲۸ سال داشت و درنتیجه جوان‌ترین مسافر شاتل فضایی نیز محسوب می‌شود. او پسر پادشاه کنونی عربستان سعودی، ملک سلمان، است.

امیر سلطان در گفت‌وگویی اختصاصی و مفصل با «العربیه انگلیسی» در مورد آینده برنامه فضایی کشورش صحبت کرد و نسل جدید فضانوردهای عرب را ستود.

او روز جمعه گفت: «البته که عربستان سعودی به فضا بازمی‌گردد. باید به فضا بازگردیم، اما چشم‌اندازمان باید نه‌‌تنها بازگرداندن چیزی از آنجا، که فراتر رفتن و پیشبرد فناوری برای کمک به خودمان در کره زمین باشد.»

امیر سلطان در سفر تاریخی سال ۱۹۸۵، پنج آمریکایی و یک شهروند فرانسوی را با خود داشت که سه ماهواره، از‌جمله ماهواره «عرب‌ ست ۱ ب.» را در مدار زمین قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سالگرد آن سفر تاریخی ویژه، به ستایش فضانوردان جدید عرب پرداخت، ازجمله هزاع المنصوری، فضانورد اماراتی و اولین شهروند این کشور که در سال ۲۰۱۹ با فضاپیمای سویوز ام اس ۱۵‌ روسیه به فضا رفت و هشت روز را در ایستگاه بین‌المللی فضا گذراند. المنصوری سالگرد سفر امیر سلطان را با توییتی یادآوری کرد. فضانورد سعودی در واکنش گفت: «توییت زیبایی بود» و افزود که با این فضانورد جوان عرب مرتب در تماس است.

امیر سلطان در سال ۲۰۱۸ به ریاست «کمیسیون فضایی سعودی» که تازه تشکیل شده بود منصوب شد. او در آن زمان گفت که به ملک سلمان گفته است سه سال وقت می‌خواهد تا این کمیسیون را برپا کند و برنامه‌ای برای سفر فضایی عربستان آماده کند.

سال گذشته که مهلت سه‌ساله تمام شد، او به سمت مشاور ویژه پادشاه منصوب شد و کارش در کمیسیون به خاتمه رسید. او اکنون می‌گوید: «همه چیز ساخته شده و برنامه کلی به دولت پیشنهاد شده است و البته که اکنون مشغول بازبینی برنامه کلی هستند.»

او گفت: «با توجه به پویایی مالی مربوط به بهای نفت، بودجه و تعهد دولت به پروژه‌های بزرگ، کمیسیون فضایی هم در جایگاهی ویژه قرار می‌گیرد.»

در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه تویيتر و اسنپ‌چت که بین سعودی‌ها محبوب‌اند، روز جمعه پر از گفت‌وگو درباره این سالگرد ویژه بود. امیر سلطان، اما می‌گوید برای او «روزی معمولی» بود و گفت: «من شاغل هستم. درنتیجه روز جمعه را نزد خانواده و بچه‌ها می‌گذراندم، اما خوب واقعا چیزی هست که آدم بازگردد و به آن بیندیشید. خاطرات بی‌نظیری دارم.»

 

بیشتر از جهان