همکاری امارات و اسرائیل در پروژه سفر به ماه

امارات متحده عربی و اسرائیل در پروژه‌های کاوش فضایی همکاری خواهند داشت

اولین حضور اسرائیل در یک رویداد بین‌المللی در کشورهای عربی ، «اکسپو ۲۰۲۰» دبی -AFP

مقامات امارات متحده عربی و اسرائیل تصمیم گرفتند تا در پروژه‌های فضایی یکدیگر مشارکت کنند.

این دو کشور پس از امضاء پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط در مهرماه ۱۳۹۹، در بخش‌های تجاری، گردشگری و ورزشی همکاری‌های گسترده‌ای را آغاز کردند. دامنه این همکاری‌ها اکنون به کاوش‌های فضایی نیز رسیده است.

بر اساس گزارش اورشلیم پست، روز سه‌شنبه ۱۹ اکتبر توافقنامه همکاری‌هایی بین مقامات دو کشور اسرائیل و امارات امضا شد که شامل همکاری در پروژه فضایی اسرائیلی بریشیت ۲ "Beresheet 2" به مقصد ماه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌عنوان بخشی از توافقنامه، دو کشور روی توسعه و تحقیقات مبتنی بر داده‌های ماهواره اسرائیلی-فرانسوی ونوس همکاری خواهند کرد، همچنین دانشجویان امارات متحده عربی با دانشجویان اسرائیلی بر روی ماهواره جدید ردیابی ماه همکاری خواهند داشت.

مأموریت بریشیت -۲ دومین تلاش اسرائیل برای راه‌اندازی یک مأموریت سفر به ماه است. اولین مورد با نام «بریشیت» به معنای «آغاز» در سال ۲۰۱۹ با هدف فرود بر روی سطح ماه پرتاب شد. اسرائیل یکی از چهار کشوری است که توانست ماه نوردی را روی سطح این قمر بنشاند.

مأموریت اصلی بریشیت تقریباً موفقیت‌آمیز بود، هرچند تماس با ماه نورد تنها دقایقی قبل از فرود قطع شد باز هم می‌توان ماموریت کوچک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین (حدود صد میلیون دلار) سفینه فضایی برای پرواز به ماه طراحی شده است را موفقیت‌آمیز تلقی کرد.

پیش‌بینی‌شده است پروژه بریشیت ۲، دومین تلاش اسرائیل برای فرود بر روی ماه، سه سال زمان و صد میلیون دلار هزینه داشته باشد.

هم امارات متحده عربی و هم اسرائیل برنامه‌های جدی برای توسعه توان فناوری فضایی خود دارند. بر روی ماه نورد اسرائیلی جمله «یک کشور کوچک با رؤیایی بزرگ» نقش شده است. با آغاز این همکاری‌ها این شعار برای هر دو کشور کاربرد خواهد داشت.

اسرائیل امیدوار است با ادامه عادی‌سازی روابط با باقی کشورهای خاورمیانه بتواند سرانجام به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای در حوزه‌های اقتصادی، تحقیقاتی و گردشگری جزئی از خاورمیانه به حساب بیاید.

اولین حضور اسرائیل در یک رویداد بین‌المللی در کشورهای عربی با شرکت این کشور در رویداد «اکسپو ۲۰۲۰» امارات متحده عربی رقم خورد.

اسرائیل با غرفه‌ای به نام «به‌سوی فردا» حضور پررنگ و تاریخی در دبی دارد. این نخستین بار است که اکسپو در خاورمیانه برگزار می‌شود و اسرائیل برای اولین بار در رویدادی به این بزرگی و اهمیت که یک کشور عربی میزبان آن است شرکت کرده است.

بیشتر از جهان